Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Jest projekt ulicy Stryjeńskich. Będzie zwężona, bez czekania na POW

Warszawa

ZDMJest nowy projekt zmian na Stryjeńskich

ZDM prezentuje projekt przebudowy ulicy Stryjeńskich i odpowiada na obawy mieszkańców. Zwężona ulica ma być bardziej zielona, bezpieczna i – jak zapewniają drogowcy – nie będzie się korkować.

Ulica Stryjeńskich ma dziś - w przeważającej części - dwa pasy ruchu w każdą stronę. W ubiegłorocznym budżecie partycypacyjnym część mieszkańców Ursynowa zdecydowała o wytyczeniu na niej przejść dla pieszych, pasów rowerowych i "ujednoliceniu szerokości jezdni", co w praktyce oznacza zwężenie do jednego pasa.

Głosowało za tym prawie 1400 osób.

W styczniu Zarząd Dróg Miejskich przedstawił wstępny projekt. Na spotkaniu doszło do awantury, a mieszkańcy mocno skrytykowali zmiany. Przekonywali, że po zabraniu pasa, ulica zakorkuje się na dobre. Zwłaszcza w obliczu budowy Południowej Obwodnicy Warszawy, która rozpocznie się w przyszłym roku.

ZDM miał przeanalizować uwagi i usiąść do projektu Stryjeńskich po raz drugi.

Bez ścieżki przez parkingi

Efekt poznaliśmy w piątek. Na stronie ZDM pojawił się poprawiony plan. Z długiej listy uwag uwzględniono tylko część.

Zdecydowano się m.in. na wprowadzenie pasa rozbiegowego za skrzyżowaniem z ulicą Jaworową (który ma ułatwić wyjazd z parkingów), wyznaczenie dodatkowego przejścia dla pieszych w rejonie Jaworowej i poszerzenie chodników przy przejściach dla pieszych w rejonie ulicy Kazury.

Zlikwidowane zostaną pasy między jezdniami, a zamiast nich pojawi się pas zieleni.

ZDM zapowiada łatwiejszy wyjazd z parkingów
ZDM

ZDM zrezygnował też ze ścieżki rowerowej prowadzonej przez parkingi. Takie rozwiązanie planowane było w pierwszej (styczniowej) wersji projektu i nie spodobało się części mieszkańców.

Płynność ma być lepsza

ZDM odrzucił natomiast wniosek o pozostawienie dwóch pasów. Urzędnicy stoją na stanowisku, że zmiany nie ograniczą przepustowości i nie spowodują większych korków.

"W kierunku północnym jezdnia już obecnie jest zwężona na wysokości wyjazdu z ul. Kazury i Na Uboczu. Przepustowość odcinka jest taka, jak jej najwęższego miejsca, zatem po realizacji projektu pozostanie ona bez zmian" – twierdzą drogowcy.

Ich zdaniem, na zwężonej ulicy płynność ruchu będzie lepsza. "Dziś pogarszają ją kierowcy wyprzedzający i wpychający się na prawy pas przed zwężeniami" – dodają.

Planowane zmiany przez ZDM
ZDM

Nie ma co czekać na POW

W komunikacie ZDM zbija też wszystkie inne argumenty mieszkańców, którzy domagają się wstrzymania lub całkowitej rezygnacji z przebudowy.

Zarząd nie chce czekać na zakończenie budowy POW. "Podczas budowy Południowej Obwodnicy Warszawy ma zostać zachowana możliwość przejazdu w ciągu ul. Stryjeńskich al. KEN i ul. Rosoła, a także ciągłość ul. Płaskowickiej. Budowa nie wpłynie więc na zablokowanie Kabat i Natolina. Jeśli jednak pojawią się jakiekolwiek utrudnienia w ruchu w kierunku Kabat, mogą one tylko odciążyć ul. Stryjeńskich. Dlatego wstrzymywanie realizacji projektu nie ma uzasadnienia" – argumentują.

Przypominają też, że zwycięskie projekty budżetu partycypacyjnego muszą być realizowane w ciągu jednego roku. Co, ich zdaniem, automatycznie uniemożliwia wstrzymanie prac.

"Celem projektu jest poprawa jakości i komfortu życia mieszkańców, zwłaszcza mieszkających w bezpośredniej bliskości ul. Stryjeńskich" – piszą urzędnicy. Zapowiadają, że po zwężeniu ulicy ograniczona zostanie prędkość pojazdów, spadnie hałas i ilość spalin.

"Pojawi się nowa zieleń uliczna, poprawiająca jakość powietrza i wygląd ulicy. Poprawi się bezpieczeństwo rowerzystów (zyskają bezpieczny pas oddzielony od innych uczestników ruchu) oraz pieszych (zyskają nowe przejście dla pieszych). Poprawi się również wygoda i bezpieczeństwo kierowców korzystających z wjazdów na osiedla" – wymieniają.

Poprawiony projekt zostanie zaprezentowany mieszkańcom Ursynowa 26 kwietnia. Spotkanie odbędzie się o godzinie 18.00 w Natolińskim Ośrodku Kultury.

Radni będą przeciw?

Wcześniej jednak, bo już w najbliższy wtorek (19 kwietnia), w urzędzie dzielnicy odbędzie się sesja, podczas której radni mają zaprezentować swoje stanowisko w tej sprawie. Treść dokumentu została już opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej.

Wynika z niego, że wbrew zaleceniom ZDM, dzielnicowi radni chcą wstrzymać przebudowy Stryjeńskich do czasu zakończenia Południowej Obwodnicy Warszawy.

"…podejmowanie jakichkolwiek inwestycji drogowych podnoszących ryzyko ograniczenia przepustowości ul. Stryjeńskich, będącej jedną z 3 głównych ulic wyjazdowych z Ursynowa Południowego, za sprzeczne z dobrem mieszkańców dzielnicy" – czytamy w stanowisku.

CZYTAJ TAKŻE: "Obywatelska" ulica Stryjeńskich. Teraz zwężą, za rok poszerzą?

Stryjeńskich z jednym pasem dla samochodów
Mateusz Szmleter / tvnwarszawa.pl

kw/ec