Do Ząbek na dwóch kółkach. Będzie nowa droga rowerowa i chodnik

Warszawa

ZDMZbudują drogę rowerową do Ząbek

Będzie nowa droga rowerowa, która połączy Warszawę z Ząbkami. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na projekt i budowę. Inwestycja ma być zrealizowana już w przyszłym roku. Zyskają na niej również piesi.

Droga będzie kontynuacją tej, która już istnieje i kończy się w rejonie ul. Karkonoszy. ZDM zamierza zbudować kolejny trzykilometrowy odcinek wzdłuż ulicy Radzymińskiej (od ul. Karkonoszy do ul. Bystrej). Będzie on przebiegać po północno-zachodniej stronie jezdni. Jednocześnie powstanie również druga droga – wzdłuż ulicy Bystrej, prowadząca wprost do granicy z Ząbkami.

Chodnik i zieleń uliczna

Na przedsięwzięciu – jak zapewniają drogowcy – skorzystają nie tylko rowerzyści, ale też i piesi. "Na całym odcinku wzdłuż drogi dla rowerów powstanie nowy, równy chodnik. Uporządkowana zostanie także zieleń uliczna" – czytamy w komunikacie prasowym.

Wstępną koncepcję drogi rowerowej opracowano w wyniku konsultacji społecznych. Teraz ZDM szuka wykonawcy, który na ich podstawie przygotuje dokumentację, a następnie zbuduje trasę.

"Prace objęte przetargiem to I etap inwestycji. Drugi będzie obejmował odcinek od ul. Bystrej do Trasy Toruńskiej, przebiegający częściowo przez Warszawę, Ząbki i Marki. Inwestycja będzie realizowana wspólnie przez te trzy miasta" – informują urzędnicy z ZDM.

Środki z funduszy unijnych

Budowa drogi jest możliwa dzięki środkom unijnym uzyskanym w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Projekt ten ma za zadanie między innymi rozwój sieci rowerowej w aglomeracji. Co ważne – trasa do Ząbek nie jest jedyną organizowaną z tego tytułu inwestycją.

"W efekcie współpracy Samorządu Województwa Mazowieckiego, miasta stołecznego Warszawy oraz podwarszawskich gmin wybrano w konkursie do realizacji 13 projektów, dzięki którym zostanie powiększona sieć dróg rowerowych w Warszawie i 34 gminach sąsiadujących ze stolicą" – informuje stołeczny ratusz.

Łącznie powstać ma około 330 kilometrów tras za blisko 340 mln zł. Dofinansowanie, które samorządy uzyskują z Unii wynosi 241 mln zł.

Dzięki ZIT tras rowerowych przybędzie też w samej Warszawie. Wzdłuż takich ulic jak Towarowa, Okopowa, Żwirki i Wigury, Powsińska, Wiertnicza, Połczyńska, Kasprzaka, Jagiellońska, Puławska czy Al. Jerozolimskie.

Od 1 marca warszawiacy mogą korzystać z rowerów Veturilo:

Rozpoczął się sezon z rowerami miejskimiTVN24
wideo 2/4

kw/mś