Ratusz i drogowcy pochwalili się wynikami konsultacji społecznych w sprawie remontu Miodowej. Jak się okazało, zdecydowanie więcej zwolenników zyskała opcja upodobnienia tej ulicy do Krakowskiego Przedmieścia. Urzędnicy zapowiadają, że Miodowa będzie elegancka i bezpieczna. Ma się też znaleźć w strefie ograniczonej prędkości Tempo-30.
Konsultacje zarządzono w czerwcu po głośnych protestach mediów i społeczników, którzy zarzucali ratuszowi planowanie remontu "bez refleksji i w tajemnicy".
Odbyły się one w sierpniu i wrześniu tego roku, brali w nich udział mieszkańcy, organizacje społeczne, a także przedsiębiorcy i przedstawiciele instytucji z tej ulicy - aktywnie zaangażowało się ok. 150 osób.
- Do wyboru były dwa warianty zmian. Jeden z nich zakładał niewielkie zmiany, porządkujące organizację ruchu i podnoszące jakość przestrzeni. Drugi kładł większy nacisk na historyczną rangę ul. Miodowej, tak by ulica ta była nie tylko korytarzem transportowym, ale nawiązywała do Krakowskiego Przedmieścia. Więcej głosów było za drugim wariantem – informuje Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich.
Miodowa będzie elegancka
Jaka będzie zatem nowa Miodowa? Nawierzchnia chodników będzie wykonana z kamienia, nawiązującego do tego zastosowanego na Krakowskim Przedmieściu. Kamień pojawi się też prawdopodobnie na jezdni – tu drogowcy jeszcze przeanalizują, czy wytrzyma nacisk i drgania przejeżdżających pojazdów. Latarnie na całej ulicy zostaną wymienione na stylizowane „pastorały”, Przewidziano wprowadzenie zieleni ulicznej nieprzesłaniającej zabytkowych obiektów, a także małej architektury: m.in. ławek i stojaków rowerowych.
- Zmiany obejmą także pl. Krasińskich - przewidziano tam wyznaczenie pasów rowerowych oraz remont nawierzchni z kostki – dodaje Gałecka.
Bez pasów rowerowych, ale w Tempo 30
Zmieni się też organizacja ruchu na Miodowej. - Jezdnia będzie miała 6-6,5 m szerokości i dwa pasy ruchu. Nie będzie pasów rowerowych – rowerzyści będą poruszali się po jezdni – mówi rzeczniczka ZDM.
Miejsca postojowe zostaną wyznaczone w zatokach postojowych przy jezdni. Chodniki zostaną poszerzone do minimum 3 metrów. - Ulica zostanie objęta strefą ograniczenia prędkości do 30 km/h i dlatego powstaną wyniesione do poziomu chodnika skrzyżowania z ul. Schillera oraz ul. Kapitulną i Kapucyńską – wyjaśnia Gałecka.
Zmiany organizacji ruchu obejmą nie tylko Miodową, ale także sąsiednie ulice: Długą, J. Kilińskiego, Podwale, Schillera i Kapitulną. Odwrócony zostanie kierunek ruchu na ul. Podwale i ul. J. Kilińskiego. Nie będzie zatoki autobusowej w kierunku centrum, powstanie nowe przejście dla pieszych oraz wydzielone lewoskręty z Miodowej w ul. Długą i ul. Świętojerską.
Co dalej?
- Te założenia to koncepcja, która będzie stanowić podstawę do opracowania szczegółowej dokumentacji budowlanej – mówi Gałecka i zapowiada, że przetarg na jej wykonawcę ogłoszony zostanie jeszcze w tym roku. Remont planowany jest na przyszły rok.
Krakowskie Przedmieście być może znów przejdzie remont:
jb/sk
Źródło zdjęcia głównego: ZDM