Do kalendarzowego lata jeszcze prawie miesiąc, tymczasem już teraz zmagamy się z pierwszą w tym roku falą upałów. W najbliższych dniach temperatura ma przekroczyć 30 stopni Celsjusza w cieniu. Jakie w związku z bardzo wysokimi temperaturami są obowiązki pracodawcy względem pracowników? Na to pytanie odpowiedział Paweł Blajer wraz z ekspertem prawa pracy.
Pracodawcy w czasie upałów zobowiązani są do zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków pracy oraz do podejmowania działań, o charakterze organizacyjnym i technicznym, które zniwelują negatywne skutki wysokich temperatur. Działania wiążą się przede wszystkim z nieodpłatnym wydawaniem napojów. Ale nie tylko. - Szef powinien zapewnić odpowiednią temperaturę w biurze. Nie powinno być w biurze więcej niż 30 stopni Celsjusza. W przypadku pracy na zewnątrz temperaturą przy której możemy domagać się większych przerw to 25 stopni Celsjusza - powiedziała Magdalena Zwolińska z kancelarii DLA Piper.
Szczególna ochrona
Należy pamiętać iż, ze względu na szkodliwe działanie na organizm gorącego powietrza, przepisy prawa szczególną ochroną prawną obejmują pracowników młodocianych oraz kobiety, kobiety w ciąży i w okresie karmienia. Pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy w sytuacji, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika, albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom. Za czas powstrzymania się od wykonywania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Program "Biznes dla Ludzi" Pawła Blajera do obejrzenia na antenie TVN24 Biznes i Świat od poniedziałku do piątku o godz. 20.00. Kodeks pracy mówi, że każdy kto pracuje ponad sześć godzin dziennie ma prawo do 15-minutowej płatnej przerwy. Poza tym pracodawca może też wprowadzić 60-minutową przerwę nie wliczaną do czasu pracy czyli niepłatną - powiedziała Zwolińska.
Dress code
Strój firmowy nie jest uregulowany przepisami. Wszystko zależy od tego, gdzie pracujemy, czego wymaga nasz szef i jaki jest "dress code". - Jeżeli wymaga się od nas noszenia garnituru lub garsonki, szef może od nas wymagać, abyśmy nie nosili np. klapek bo to nie zgadza się z wizerunkiem firmy - dodała Zwolińska.
Źródło: TVN24 Biznes i Świat