1 sierpnia w krajowych centrach zarządzania kryzysowego ruszy nowoczesny system raportowania o zagrożeniach. Centralna Aplikacja Raportująca jest przeznaczona dla służb, a także dla instytucji; ma poprawić obieg informacji w sytuacjach kryzysowych, jak informują eksperci Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
Idea powstania CAR narodziła się po powodzi w 2010 roku. Dwa lata później minister administracji i cyfryzacji Michał Boni zlecił przygotowanie aplikacji, z której korzystałyby wojewódzkie i powiatowe centra zarządzania kryzysowego. Nad projektem pracowali m.in. analitycy RCB, przedstawiciele Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku oraz eksperci Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Prace nad pierwszą częścią projektu zakończyły się w czerwcu tego roku.
Lepsze monitorowanie
- Głównym celem powstania aplikacji jest utworzenie jednolitego i spójnego systemu raportowania o zagrożeniach dla służb i instytucji, które są odpowiedzialne za zarządzanie kryzysowe na terytorium Polski. CAR ułatwi pracę i uelastyczni proces obiegu informacji - powiedział szef Wydziału Analiz RCB Grzegorz Świszcz, ekspert i analityk odpowiedzialny za monitorowanie oraz analizę stanu bezpieczeństwa narodowego. - Na przykład pracownik wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego, wiedząc o powodzi w sąsiednim województwie, będzie mógł obserwować i przewidywać rozwój wydarzeń na swoim terenie - dopowiadał doradca RCB Witold Skomra.
Dzięki systemowi, meldunki dotyczące sytuacji kryzysowej, np. powodzi, będą na bieżąco poszerzane, uzupełniane o nowe, aktualne dane.
- Na ich podstawie będzie można stworzyć raport, zawierający pełną informację o przebiegu zdarzenia i działaniach podejmowanych przez poszczególne jednostki administracji na wszystkich poziomach. Będą w nim również informacje m.in. na temat zniszczeń, wypłaconych zasiłków, szkód w mieniu gmin, liczba zniszczonych dróg oraz wykaz kwot przeznaczonych na ich odbudowę - wyjaśnił.
Obecnie raporty dobowe - opracowywane na podstawie wysyłanych e-mailem informacji z wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego - przygotowuje Wydział Operacyjny RCB. Są one rozsyłane do ponad 80 odbiorców w kraju. Każdego dnia na stronie internetowej RCB publikowana jest skrócona wersja raportu dobowego.
Już po pierwszych testach
CAR w wersji pilotażowej został przetestowany w północno-wschodniej Polsce.
- W Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim mamy duże doświadczenie z wdrażaniem aplikacji i systemów informatycznych do obiegu dokumentów i zarządzania nimi - powiedział Adam Czubaty z Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Białymstoku. - Każda informacja, która znajdzie się w systemie - wprowadzona na szczeblu powiatu, województwa czy kraju - zostanie przyporządkowana do odpowiedniej kategorii zagrożenia. Jest ich około 20, w tym na przykład zdarzenia o charakterze terrorystycznym, katastrofy naturalne czy komunikacyjne - podkreślił Czubaty.
Od 1 sierpnia
Wersja testowa aplikacji CAR w całym kraju zostanie uruchomiona 1 sierpnia. System w wersji właściwej ma działać po miesiącu. Za wdrożenie CAR w każdym województwie odpowiedzialni są koordynatorzy, którzy po przeszkoleniu będą przekazywać swoją wiedzę przedstawicielom powiatowych centrów zarządzania kryzysowego.
Autor: map/ja / Źródło: PAP