Najnowsze

Frapujące zdjęcia Ceres. Naukowcy na tropie białych plam

Najnowsze

Zobaczcie Ceres z bliska
NASA JPLZobaczcie Ceres z bliska

NASA opublikowała nowe zdjęcia planety karłowatej Ceres. Naukowcy przedstawili fotografie za pomocą techniki fałszywych barw. Dzięki temu na obrazku idealnie widać zróżnicowaną topografię tego intrygującego naukowców ciała niebieskiego.

Ciekawość naukowców wzbudził fakt, że w maju 2015 roku badacze wypatrzyli na powierzchni białe plamy. Znajdują się one w wielkim kraterze. Naukowcy by móc wyjaśnić zagadkę przeprowadzili serię eksperymentów. Najnowsze zdjęcia pokolorowali techniką fałszywych barw. Pomogło to wyróżnić poszczególne formy terenu.

Fałszywe barwy na zdjęciu

Na czerwono zaznaczone są obszary, które doskonale odbijają światło podczerwone, niebieskie odbijają fale o krótszej długości. Na zielono zaznaczone są obszary najjaśniejsze, o najwyższym albedo (o najwyższej zdolności odbijania promieni słonecznych). Bez zastosowania filtra fałszywych barw, Ceres jest w odcieniach szarości. Dzięki tej technice łatwo wyróżnić poszczególne formy terenu, trudne do zaobserwowania gołym okiem.

Rozwiązanie zagadki

Naukowcy w dalszym ciągu nie rozwiązali tajemnicy zagadkowych kraterów. Jednak efekt przeprowadzonego eksperymentu jest oszałamiający.

Naukowcy nie tracą nadziei. W najbliższym czasie jest szansa, że uda się im rozwikłać tę tajemnicę. Sonda kosmiczna Dawn w grudniu maksymalnie zbliży się do powierzchni Ceres. Zawiśnie ona na wysokości 373 kilometrów nad powierzchnią. Wtedy, niewykluczone, że naukowcy poznają prawdę o tajemniczych białych punktach.

Autor: mab/rp / Źródło: IFL Science