Bolesławiec się rozwija, co widać doskonale na Bolesławieckim Święcie Ceramiki. Ceramika z Bolesławca jest znana na całym świecie.
Bolesławiec w ostatnich latach bardzo się zmienił. Starówka została odrestaurowana.
- To jest prawie 800 lat tradycji, do tego rzeczywiście ostatnie lata to jest duży progres gospodarczy - powiedział prezydent miasta Piotr Roman.
Jeszcze 10 lat temu co czwarta osoba w Bolesławcu była bezrobotna, a teraz to zaledwie 2,5 procent.
- Dzisiaj się zaczyna problem ze znalezieniem ludzi do pracy w niektórych zawodach - zaznaczył Roman.
Bolesławiec to nie tylko ceramika, ale także motoryzacja. W mieście produkuje się bardzo wiele podzespołów do samochodów wyższej klasy. Podnosi się poziom życia w Bolesławcu. Ostatnio furorę robią Termy Bolesławieckie, jest to nowa atrakcja turystyczna Dolnego Śląska.
- Mamy nowe inwestycje, rzeczywiście poziom inwestowania jest bardzo wysoki - podkreślił prezydent Bolesławca.
Bolesławiec znajduje się także w pierwszej trójce miast, które wydają najwięcej na kulturę w Polsce, w przeliczeniu na jednego mieszkańca.
- Ta oferta kulturalna rzeczywiście jest ogromna - powiedział prezydent miasta.
Współpraca z biznesem
Ważna jest współpraca z biznesem. Jak powiedział Piotr Roman, producenci ceramiki w mieście konkurują ze sobą, ale jest to konkurencja oparta na zdrowych zasadach.
- Jest Bractwo Ceramiczne, uczestniczymy w pracach Europejskiego Stowarzyszenia Firm Ceramicznych, współorganizujemy z nimi konferencje, na których oni poznają nowe technologie - powiedział prezydent.
Mimo kryzysu ceramiki w Polsce, w Bolesławcu ceramika się rozwinęła.
- Na święcie my w tym roku bijemy rekordy sprzedaży - zaznaczył Piotr Roman.
Pierwszego dnia był już 90-procentowy przyrost sprzedaży w stosunku do rekordowego roku 2016. Zdaniem prezydenta Bolesławca, ceramika to symbol Polski. Ceramika z Bolesławca jest sprzedawana na całym świecie, między innymi np. w Japonii.
Wystawa ceramiki we Włoszech
- Przygotowaliśmy w końcówce 2016 roku wystawę aktualnej ceramiki bolesławieckiej, czyli tego, co w tej chwili w 23 zakładach ceramicznych, działających na terenie powiatu, jest produkowane - powiedziała Barbara Glinkowska, pracowniczka Muzeum Ceramiki. - Ta wystawa gości we Włoszech - zaznaczyła Glinkowska.
Wystawa była wystawiona na Wybrzeżu Amalfitańskim, później gościła w Instytucie Włoskim w Rzymie. Włosi także przygotowali w odpowiedzi wystawę ceramiki z Vietri sul Mare. W Bolesławcu przebywają również rzemieślnicy z Włoch.
W Muzeum Ceramiki podczas Bolesławieckiego Święta Ceramiki są prowadzone warsztaty. Pierwszego dnia wydarzenia muzeum odwiedziło aż 500 osób.
Paweł Zwierz jest szefem Bractwa Ceramicznego w Bolesławcu. W Bolesławcu można zapoznać się z tajnikami produkcji ceramiki. Można podziwiać tutaj piękne wzory i trudy rzemieślników. Produkty z Bolesławca nadają się do codziennego użytku. Od Średniowiecza znana jest metoda stempelkowa. Natomiast bardzo znany wzór to tak zwane "pawie oczko".
- My bardziej preferujemy rozwiązania nowoczesne, zatrudniając najbardziej znanych projektantów w Polsce i to powoduje, że docieramy również do współczesnego odbiorcy - powiedział szef bractwa.
Często wykorzystywanym kolorem jest kobalt, ten kolor ma już 25 lat tradycji. Ale jak zaznaczył Paweł Zwierz, teraz używa się pełnej palety barw.
- Obchodzimy 25 rocznicę powstania firmy - powiedział Zwierz.
Wiele przez ten czas się wydarzyło, jak powiedział Zwierz, ceramika jest obecna na każdym kontynencie, a w firmie pracuje 240 osób.
Autor: AP / Źródło: TVN Meteo
Źródło zdjęcia głównego: TVN Meteo