O tym, że przyjemne zapachy wprawiają w dobry nastrój, wiadomo nie od dziś. Zależność tę wykorzystują m. in. handlowcy. Francuscy naukowcy odkryli, że aromaty mają znacznie większą siłę oddziaływania. Odkryli, że zwyczajny zapach świeżo pieczonego chleba skłania ludzi, żeby byli bardziej życzliwi i pomocni dla innych.
Zapach świeżo upieczonego chleba pobudza apetyt i sprawia, że ślina - dosłownie - napływa do ust. Najnowsze badania wykazały, że ten aromat może również sprawić, iż staniemy się milsi dla innych.
Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Bretanii we Francji doszli do takiego wniosku m.in. dzięki prostemu eksperymentowi. Odkryli, że ludzie byli bardziej skłonni powiedzieć przechodniowi, któremu coś upadło, o jego zgubie, jeśli w tym czasie znaleźli się w pobliżu piekarni, z której dochodziłą woń świeżego pieczywa.
"Gubili" rzeczy przed piekarnią i butikiem
Sprawdzało to ośmioro ochotników, którzy podchodząc w pobliże piekarni lub butiku odzieżowego, udawali, że szukają czegoś w torbie. Następnie przed wychodzącymi klientami wolontariusze "przypadkowo" upuszczali coś drobnego - rękawiczkę, chusteczki. Za każdym razem scenę z pewnej odległości obserwowali naukowcy.
Okazało się, że kiedy działo się to przed pierkarnią, 77 proc. wychodzących stamtąd klientów zatrzymywało się, żeby podnieść zgubę i oddać ją właścicielowi. W przypadku butiku zrobiło tak 52 proc. klientów. Doświadczenie powtórzono ok. 400 razy.
Poprawiają nie tylko nastrój
Te badania opublikowało czasopismo "Journal of Social Psychology". We wnioskach przekonują, że niektóre zapachy mogą wywołać u człowieka bardziej pozytywny nastrój, co zwiększa skonność do altruizmu wobec obcych.
Wcześniej również analizowano wpływ aromatów na zachowanie człowieka, ale bardziej wiązano je z wywoływaniem lepszego nastroju. Badacze z Uniwersytetu Południowej Bretanii skupili się natomiast na konkretnym związku między zapachami a dobrymi uczynkami.
Przez zapach do altruizmu
- To pokazuje, że - ogólnie - spontaniczna pomoc jest okazywana chętniej w miejscach, gdzie unoszą się przyjemne zapachy. Ten eksperyment potwierdza wpływ zapachów żywności na wzrost altruizmu - powiedzaił jeden z naukowców w rozmowie z "The Independent".
Badacze zakładają, że także inne aromaty powszechnie uważane za przyjemne mogą wywoływać podobne życzliwe zachowania wobec nieznajomych.
Autor: js/mj / Źródło: huffingtonpost.com