Sztokholmski Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem (SIPRI) opublikował dane dotyczące globalnego handlu bronią w 2015 roku. USA dominują, mimo pewnego spadku sprzedaży; wzrosty odnotowano w Europie Zachodniej i w Rosji.
Wartość sprzedaży broni i usług przez największe firmy sektora zbrojeniowego, ujęte w indeksie SIPRI Top 100, wyniosła w 2015 roku 370,7 mld dolarów. SIPRI podkreśla, że był to piąty z kolei rok spadków, ale tym razem spadek jedynie o 0,6 proc. może sygnalizować zwrot w tendencji obserwowanej od 2011 roku.
Ameryka wciąż dominuje
Firmy tego sektora mające siedziby w USA w dalszym ciągu dominują w indeksie SIPRI Top 100. W 2015 roku ich łączna sprzedaż osiągnęła 209,7 mld dolarów . Oznacza to spadek o 2,9 proc. w porównaniu z rokiem 2014. Największym producentem broni na świecie pozostaje firma Lockheed Martin. SIPRI zwraca uwagę, że sprzedaż broni przez firmy amerykańskie jest ograniczana m.in. limitami wydatków na cele wojskowe w USA, a także wysokim kursem dolara, negatywnie odbijającym się na eksporcie.
Sprzedaż w Europie rośnie
Sprzedaż broni przez zachodnioeuropejskie firmy objęte indeksem SIPRI Top 100 wzrosła w 2015 roku o 6,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając 95,7 mld dolarów. Wartość sprzedaży broni przez sześć francuskich firm w SIPRI Top 100 osiągnęła w 2015 roku 21,4 miliarda USD, co oznacza wzrost o 13,1 proc. w porównaniu z rokiem 2014. Trzy niemieckie firmy w SIPRI Top 100 zwiększyły w zeszłym roku sprzedaż o 7,4 proc. Brytyjskie firmy ujęte w tym indeksie odwróciły trend spadkowy z 2014 roku i zwiększyły sprzedaż łącznie o 2,8 proc.
Rosja też się zbroi
Na 11 rosyjskich firm w SIPRI Top 100 (wartość sprzedaży w 2015 roku - 30,1 mld dolarów, wzrost o 6,2 proc.) przypadło łącznie o 8,1 proc. globalnej sprzedaży broni w 2015 roku. Dziesięć z tych 11 firm zwiększyło sprzedaż broni w 2015 roku. Firmy południowokoreańskie zanotowały w zeszłym roku wzrost sprzedaży o 31,7 proc. LIG Nex1 zwiększył sprzedaż o 34,7 proc., Korea Aerospace Industry o 51,7 proc. Firmy Poongsan (amunicja i materiały pędne), DSME (budowa okrętów) i Hanwha Thales (systemy uzbrojenia) pojawiły się w indeksie SIPRI Top 100 po raz pierwszy.
Czym jest "sprzedaż broni"
Łączna sprzedaż objętych indeksem SIPRI Top 100 firm indyjskich wzrosła w zeszłym roku o 9,3 proc. Tureckie firmy odnotowały wzrost sprzedaży o 10,2 proc. Jedyna brazylijska firma w indeksie SIPRI Top 100 - Embraer - zwiększyła w zeszłym roku sprzedaż broni o 28,1 proc. SIPRI definiuje "sprzedaż broni" jako sprzedaż artykułów i usług militarnych klientom wojskowym, łącznie z krajowymi zamówieniami publicznymi i eksportem.
Zobacz: Broń wydrukowana w technologii 3D. To przyszłość zbrojenia? (Film z 13.08.2016)
Autor: ag//ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY SA 3.0)