Potężne przejęcie. Kultowe Ray-Bany zmieniają właściciela

Ze świata

ShutterstockOczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana w drugiej połowie roku

Największy na świecie producent soczewek okularowych - francuski Essilor przejmuje włoską firmę Luxottica, właściciela takich kultowych marek jak Ray-Ban i Oakley. Transakcja warta 49 mld dolarów stworzy giganta w branży okularów.

Połączona firma EssilorLuxottica będzie największym graczem na rynku okularów, soczewek do okularów, okularów na receptę i oprawek. Sprzedaż będzie prowadzona zarówno w internecie, jak i sklepach stacjonarnych, takich jak: Foster Grant, Oliver Peoples, Persol, LensCrafters, Pearle Vision i Sunglass Hut.

Niekwestionowany lider

Transakcja została sfinalizowana po czterech latach rozmów. Nowa spółka będzie zatrudniać ponad 140 tys. pracowników i będzie obecna w ponad 150 krajach. Na podstawie wyników finansowych z 2015 roku szacuje się, że przychód firmy w 2016 roku wyniesie ok. 15 mld euro. - Nowa grupa będzie niekwestionowanym liderem w branży optycznej, z silnym portfelem marek, możliwością globalnej dystrybucji i komplementarną wiedzą w zakresie soczewek okularowych, okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych - mówi Fred Speirs, analityk UBS.

Luxottica, która wytwarza okulary na receptę oraz okulary przeciwsłoneczne pod różnymi markami oraz Essilor, producent soczewek to dwie największe firmy w branży. Jak wynika z danych Eurominitor International, Włosi mają 14-procentowy udział w rynku, a Francuzi 13-procentowy. Kolejna firma - Johnson & Johnson - posiada udział w wysokości "zaledwie" 3,9 proc. Obie firmy warte są razem 46,3 mld euro. Ponad połowa przychodów w nowej spółce będzie pochodzić ze Stanów Zjednoczonych, około 22 proc. z Europy, a 18 proc. z Afryki, Azji i Bliskiego Wschodu. Oczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana w drugiej połowie roku. Wymaga jeszcze zatwierdzenia przez urzędy regulacyjne i akcjonariuszy.

Okulary coraz popularniejsze

Połączenie firm odbywa się w momencie znacznego wzrostu na globalnym rynku okularów, którego wartość w ub.r. wyniosła 121 mld dolarów. Do wzrostu sprzedaży okularów, szczególnie tych w markowych oprawkach, przyczyniły się: większy dostęp do opieki zdrowotnej, starzenie się społeczeństwa, wzrost świadomości co do szkód wywołanych przez promienie słoneczne oraz rosnąca klasa średnia.

Nowa grupa będzie niekwestionowanym liderem w branży optycznej, z silnym portfelem marek, możliwością globalnej dystrybucji i komplementarną wiedzą w zakresie soczewek okularowych, okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych. Fred Speirs, analityk UBS

Luxottica jest największym sprzedawcą okularów na świecie. W ich portfolio znajdują się legendarne marki Ray-Ban, Persol i Oakley. Produkuje także oprawki dla luksusowych marek, m.in. dla Armaniego, Chanel i Prady. Największymi konkurentami Włochów jest Kering, właściciel marek Gucci i Alexander McQueen oraz SAFILO, która posiada licencję na luksusowe marki należące do koncernu LVMH: Diora, Fendi i Celine. Zgodnie z warunkami umowy szefem nowej firmy zostanie Leonardo Del Vecchio, założyciel Luxottica, natomiast funkcja wiceprezesa przypadnie Hubertowi Sagnieresowi, prezesowi Essilor. Essilor i Luxottica mianują też po ośmiu z szesnastu członków zarządu. Jak informuje Bloomberg, transakcja będzie największym przejęciem włoskiej spółki przez zagranicznego nabywcę.

"Król okularów" da w prezencie swoim pracownikom 9 mln euro:

"Król okularów" da w prezencie swoim pracownikom 9 mln euroTVN24 Biznes i Świat

Autor: tol//ms / Źródło: NY Times

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock