TVN24 Biznes | Ze świata

Jest chętny na boeingi 737 MAX

TVN24 Biznes | Ze świata

Autor:
kris/dap
Źródło:
BBC, Reuters, PAP, TVN24 Biznes
Sebastian Mikosz: sytuacja w branży lotniczej jest bardzo trudna
Sebastian Mikosz: sytuacja w branży lotniczej jest bardzo trudnaTVN24
wideo 2/5
TVN24Sebastian Mikosz: sytuacja w branży lotniczej jest bardzo trudna

Irlandzkie linie lotnicze Ryanair złożyły zamówienie na 75 boeingów 737 MAX. Samoloty mogą wkrótce wrócić w przestworza po tym, jak zostały uziemione w wyniku dwóch katastrof.

Jak podała agencja Reutera, wartość zamówienia to 9 miliardów dolarów (ok. 33 mld zł). Z kolei BBC wyjaśniła, że Ryanair już wcześniej zdecydował się na zakup 135 samolotów Boeing 737 MAX. Dodatkowe 75 sprawia, że kwota zamówienia wzrasta do 22 miliardów dolarów (ok. 81 mld zł).

Samoloty mają zostać dostarczone na początku przyszłego roku - poinformowała BBC, powołując się na informacje linii lotniczej.

Powrót w Europie

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował tydzień temu, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała projekt Dyrektywy zdatności do lotu (Proposed Airworthiness Directive - PAD) dla samolotów Boeing 737 MAX.

"Publikacja ostatecznej wersji dokumentu planowana jest w połowie stycznia 2021 r. i będzie stanowić formalną decyzję dotyczącą przywrócenia do wykonywania operacji lotniczych wszystkich 737 MAX będących w posiadaniu operatorów z państw członkowskich EASA" - przekazał ULC.

Boeingi uziemione po katastrofach

Samoloty Boeing 737 MAX zostały uziemione przez EASA 12 marca 2019 r. po dwóch wypadkach tych maszyn - w Indonezji w październiku 2018 r. i w Etiopii w marcu 2019 r. - w których łącznie zginęło 346 ludzi.

Jak przekazał ULC, "intensywna praca 20 ekspertów EASA przez ostatnie 20 miesięcy, upewniła agencję, że statki powietrzne Boeing 737 MAX są bezpieczne i mogą powrócić do wykonywania operacji lotniczych".

Badania obydwu wypadków wykazały, że główną przyczyną każdego z nich była funkcja systemu korygującego tor lotu zwana Manoeuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), która miała za zadanie ułatwić manewrowanie statkiem powietrznym. Jednakże MCAS, kierowany tylko przez jeden czujnik kąta natarcia, stale włączał się, tak jakby czujnik źle działał, pchając nos samolotu wielokrotnie w dół i ostatecznie uniemożliwiając kontrolę nad statkiem powietrznym. To było przyczyną obydwu wypadków - wyjaśnił ULC.

Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (Federal Aviation Administration – FAA), państwo projektu samolotu Boeing, opublikowała 20 listopada 2020 r. ostateczne zatwierdzenie zmodyfikowanego 737 MAX w Federalnym Rejestrze.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE >>>

Boeing 737 MaxPAP

Autor:kris/dap

Źródło: BBC, Reuters, PAP, TVN24 Biznes

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości