Klienci odbierają połączenie z nieznanego numeru telefonu, po czym odzywa się bot, który następnie przekierowuje do osoby podszywającej się pod pracownika banku - oto nowe oszustwo, przed którym przestrzega BNP Paribas. W komunikacie bank wyjaśnia szczegóły działania oszustów.
"Od kilku dni otrzymujemy informacje o nowym sposobie oszustwa. Polega ono na połączeniu wykonywanym do Klientów banków z nieznanego numeru telefonu. Po odebraniu połączenia odzywa się automatyczny lektor, który podaje kilka cyfr do wyboru, a po wybraniu dowolnej opcji, Klient łączy się z oszustem, który podszywa się pod pracownika banku" - napisał BNP Paribas w komunikacie.
Telefon od bota, czyli nowe oszustwo
Oszuści próbują wyłudzić dane logowania i uzyskać dostęp do konta klientów, dlatego bank przygotował kilka wskazówek, jak bronić się przed próbami oszustwa.
BNP Paribas podkreślił, że "pracownicy banku nigdy nie proszą o:
- login lub hasło do bankowości internetowej; - instalację dodatkowego oprogramowania lub uzyskanie zdalnego dostępu do komputerów/telefonów Klientów; - pełen numer karty i kod CVV; - podanie kodu BLIK, wykonanie przelewu, wpłatę lub wypłatę pieniędzy w bankomacie czy oddziale banku".
W komunikacie zaapelowano: "Jeśli masz wątpliwości, czy rozmawiasz z pracownikiem banku - rozłącz się! Sprawdź numer na stronie internetowej i oddzwoń".
Sprawdzenie tożsamości pracownika banku
"Możesz także łatwo i bezpłatnie potwierdzić tożsamość pracownika infolinii w aplikacji GOmobile" - podkreślił bank.
Wyjaśnił, że w trakcie rozmowy można poprosić pracownika o potwierdzenie jego tożsamości.
"Otrzymasz powiadomienie PUSH w aplikacji GOmobile. W treści powiadomienia wyślemy dane pracownika. Poproś pracownika o podanie imienia i nazwiska. Jeśli dane są poprawne, zatwierdź powiadomienie, wprowadzając PIN ustawiony dla aplikacji GOmobile" - wytłumaczono w komunikacie.
"Nie kontynuuj rozmowy, dopóki nie otrzymasz takiego potwierdzenia" - zaznaczono.
Oszuści podszywają się pod banki
Wcześniej CSIRT KNF ostrzegał przed oszustami podszywającymi się pod PKO BP, a także o kampanii oszustów podszywających się pod mBank.
Na początku roku CSIRT KNF ostrzegał przed oszustami, którzy podszywają się pod ING Bank Śląski. Cyberprzestępcy poprzez fałszywe strony próbowali wyłudzić dane do bankowości elektronicznej.
CSIRT KNF ostrzegał również przed oszustami podszywającymi się pod bank BNP Paribas. Jak wskazywano, cyberprzestępcy wysyłali wiadomości e-mail z fałszywą informacją. Chodziło o rzekomą konieczność dokonania aktualizacji danych.
Czytaj też: Nowy wariant oszustwa inwestycyjnego. "Dane trafiają bezpośrednio w ręce cyberprzestępców"
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock