Budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną trwa. Urząd Morski w Gdyni ogłosił pierwszy przetarg na budowę toru wodnego w ramach powstającej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Odcinek toru objęty przetargiem ma około 8200 metrów. Otwarcie ofert ma nastąpić pod koniec miesiąca.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało w piątkowym komunikacie, że przedmiot bieżącego zamówienia obejmuje m.in. roboty czerpalne (pogłębiarskie), transport i refulację urobku z wbudowaniem w sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym oraz zakup, dostarczenie i ustawienie oznakowania nawigacyjnego. W ramach nowego oznakowania nawigacyjnego zaprojektowano 35 pław, w tym 18 pław czerwonych po stronie lewej i 17 pław zielonych po stronie prawej.
Budowa toru wodnego na Mierzei Wiślanej
Wykonawca będzie zobowiązany do sporządzenia programu zapewnienia jakości prowadzenia prac pogłębiarskich. "W ramach tego opracowania sporządzi instrukcje prowadzenia prac, harmonogram oraz projekty techniczne, a także opracuje działania ograniczające rozprzestrzenianie się zawiesiny w toni Zalewu Wiślanego oraz sporządzi projekty rurociągów (w przypadku ich zastosowania) i przysłon zabezpieczających" wyjaśniono.
Resort wskazał, że zgodnie z decyzją środowiskową, w przypadku ujawnienia znalezisk o wysokiej wartości historycznej w trakcie prowadzonych robót czerpalnych, dalsze prace wykonywane będą w uzgodnieniu z właściwym Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. "Wykonawca zobowiązany jest do przestrzegania wytycznych przyrodniczych prowadzenia robót czerpalnych i podczyszczeniowych" - podkreślono w komunikacie.
Planowany termin otwarcia ofert to 29 listopada. Wykonawca będzie miał 11 miesięcy na wykonanie zadania, lecz nie później niż do 28 lutego 2023 roku. MI przekazało, że przetarg na dalszą cześć toru wodnego zostanie ogłoszony w pierwszym kwartale 2022 roku.
Przekop Mierzei Wiślanej - statki
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego około 2,5 kilometra stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 metrów głębokości.
Resort poinformował, że po ukończeniu całej inwestycji w 2023 roku z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki o długości do 100 metrów, szerokości do 24 metrów i zanurzeniu do 4,5 metra. Według MI dzięki inwestycji na Zalew Wiślany będą mogły wpływać m.in. promy, statki wycieczkowe i towarowe. Zwiększy się dostępność regionu oraz wymiana handlowa.
Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - część I" jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: mat.pras. NDI