Trwa budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Wykonawcy zapewniają, że w ramach inwestycji przewidziano również specjalną przeprawę, dzięki czemu leśne zwierzęta będą mogły przepłynąć przez kanał kierując się w stronę Krynicy Morskiej albo Stegny.
Jak powiedział dyrektor projektu z NDI/ Besix Jacek Szymański, przy budowanym kanale żeglugowym będzie specjalne miejsce, którym leśne zwierzęta takie jak dziki, daniele albo łosie będą mogły się przeprawiać na drugą stronę.
- Zwierzęta będą przepływać kanał przy Moście Południowym od strony Zalewu. Jest to specjalne miejsce, tak zwany slip, który zostanie wyłożony materiałem naturalnym - kamykiem. Zejście będzie umocnione naturalnie, nie będzie betonu ani sztucznej nawierzchni. Zwierzęta sobie poradzą i przepłyną. Szerokość tego miejsca, które będą pokonywać płynąc to maksymalnie 20 metrów - powiedział Szymański.
Przeprawiające się zazwyczaj nocą zwierzęta będzie można zaobserwować z Mostu Południowego.
Rzecznik nadleśnictwa Elbląg Jan Piotrowski potwierdził, że zwierzyna leśna np. lisy, borsuki, daniele, łosie, sarny, gdy poczują taką potrzebę, będą mogły skorzystać z takiej przeprawy. Dodał, że leśnicy już zaobserwowali jak łoś przeszedł na drugą stronę kanału "suchą stopą". Skorzystał bowiem z Mostu Południowego.
Przekop Mierzei Wiślanej - budowa
Relacjonując postęp prac na budowie kanału, Jacek Szymański powiedział, że w najbliższych miesiącach konsorcjum firm NDI/ Besix skoncentruje się na prowadzeniu prac na Zatoce Gdańskiej i wykonywaniu falochronów. Będzie to kontynuacja prac związanych z układaniem kamienia hydrotechnicznego. W części centralnej przekopu konsorcjum będzie prowadzić prace związane z wykonywaniem oczepów na śluzie oraz montażem wrót śluzy.
- Planujemy zakończyć je na przełomie bieżącego roku. Od strony Zalewu Wiślanego trwa zamykanie obwiedni sztucznej wyspy. Nadal trwają prace pogłębiarskie w obrębie kanału. W 98 procentach zarys kanału jest już widoczny na rzucie z góry. Widoczne są elementy betonowe oczepów, które kształtują przebieg przyszłego kanału - podkreślił dyrektor projektu. Wyjaśnił, że śluza będzie miała 250 metrów długości, 20 metrów szerokości i 6 metrów głębokości. Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego około 2,5 kilometra stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 metrów głębokości.
Źródło: PAP