W dniach 8-13 listopada 2022 roku organy paszportowe nie będą przyjmować wniosków paszportowych. Nie będzie także możliwe odebranie gotowych dokumentów. Ma to związek z wdrożeniem nowego systemu. Urzędnicy przekonują, że po zmianach formalności związane z wnioskowaniem o paszport będą jeszcze prostsze.
Rząd wprowadza e-usługę, dzięki której, jeśli wnioskujący o paszport zostawi swój numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, zostanie powiadomiony o tym, że nowy paszport jest gotowy do odbioru. Odbierając paszport tożsamość zostanie potwierdzona również na podstawie odcisku palca.
Rejestr Dokumentów Paszportowych
Dzięki nowym e-usługom można będzie również sprawdzić swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP), czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru, ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego a osoby, które złożyły wniosek o paszport za granicą, będą mogły potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczył kurier.
- Cyfryzujemy Polskę, aby wszystkim nam żyło się wygodniej i każdy mógł załatwić sprawy urzędowe online. Nowy Rejestr Dokumentów Paszportowych będzie częścią sześciu innych rejestrów centralnych, w tym dowodów osobistych, stanu cywilnego, czy numerów PESEL. Wiarygodne informacje, zgodne z dokumentami, to fundament cyfrowego urzędu. Pomaga optymalizować procesy, ale przede wszystkim jest realnym udogodnieniem dla obywateli, dając im dostęp do urzędu 24h na dobę z dowolnego miejsca na świecie. Rejestr Dokumentów Paszportowych pozwoli coraz więcej spraw związanych z paszportami zrealizować przez internet, bez konieczności wizyty w urzędzie - wyjaśnił pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa minister Janusz Cieszyński.
Możliwość zgłoszenia szkody online
Od 13 listopada będzie można online zgłosić uszkodzenie paszportu albo innego dokumentu paszportowego. Można to zrobić w trzech prostych krokach. Najpierw zweryfikować swoją tożsamość online - można to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu. Następnie należy wejść na portal gov.pl w zakładkę "Usługi dla Obywatela" i znaleźć e-usługę "Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego". Ostatnim krokiem jest kliknięcie "Wyślij zgłoszenie" i potwierdzenie za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
W związku z wdrożeniem nowego systemu, od 8 listopada (godz. 14) do 13 listopada (godz.00) organy paszportowe w kraju i za granicą nie będą przyjmować wniosków o paszporty, ani wydawać dokumentów paszportowych.
Jeśli odbiór paszportu przypada w tym terminie, należy udać się do punktu paszportowego najpóźniej 8 listopada do godz. 14. W przypadku uzasadnionej potrzeby w tym okresie, będzie można uzyskać paszport tymczasowy.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock