W razie braku dojścia do porozumienia WOŚP z TV Republika sieć handlowa Lidl zaprzestanie dalszych emisji spotów reklamowych w stacji - poinformowała dyrektorka do spraw korporacyjnych i społecznej odpowiedzialności biznesu Lidl Polska Aleksandra Robaszkiewicz. Firma Oleofarm przekazała, że rezygnuje z emisji reklam w TV Republika.
W poniedziałek prezes WOŚP Jerzy Owsiak podczas konferencji podsumowującej 33. Finał WOŚP oświadczył, że jeżeli jakakolwiek firma chce współpracować z WOŚP "i chce się reklamować w tamtej telewizji, musi wybrać".
Oświadczenie Owsiaka w sprawie reklam w TV Republika
- Nie będziemy z wami współpracowali, jeżeli będziecie się reklamowali w Telewizji Republika, która jest antyonkologiczna, antyhematologiczna, antyludzka momentami - powiedział szef WOŚP.
Owsiak zaznaczył, że chodzi o sytuacje, w których firmy zdecydują się na wykupienie nowych pakietów reklamowych. - Bo te pakiety, które już macie wykupione, z nimi nic nie zrobicie - podkreślił.
Dotyczyć ma to także firm, z którymi fundacji się obecnie "świetnie współpracuje", ponieważ według Jerzego Owsiaka nie da się połączyć filozofii działania Orkiestry i obecności w TV Republika.
Szef WOŚP poinformował, że TV Republika nie wyemitowała spotu reklamowego jednej z firm, która wspiera Orkiestrę. Spot nawiązywał do niedzielnego Finału WOŚP. Według Owsiaka w wyjaśnieniu przekazanym firmie stacja miała przekazać, że treść spotu jest sprzeczna z linią programową TV Republika.
Wcześniej stacja zniechęcała do Orkiestry i przekonywała, by dawać pieniądze TV Republika. Posuwano się nawet do przywoływania Pawła Adamowicza - ofiary mordu z politycznej nienawiści w czasie finału Orkiestry, którą wspierał prezydent Gdańska. W czwartek policja zatrzymała człowieka, który groził śmiercią Jurkowi Owsiakowi. Według prokuratury - po zapoznaniu się z reportażem w Telewizji Republika, w którym Jerzy Owsiak został ukazany w złym świetle.
Czytaj także: Tak TV Republika szczuje na Jurka Owsiaka i WOŚP. "Manipulator dla postkomunistycznego systemu">>>
Stanowisko Lidla
We wtorek stanowisko w związku z oświadczeniem szefa WOŚP zajął Lidl, lider wśród reklamowanych marek w Polsce.
- Jesteśmy firmą społecznie odpowiedzialną, która swoją codzienną działalność operacyjną buduje na uniwersalnych wartościach, jakimi są szacunek, empatia i wrażliwość na drugiego człowieka niezależnie od wyznawanych poglądów politycznych, płci, narodowości czy wyznania – poinformowała dyrektorka do spraw korporacyjnych i społecznej odpowiedzialności biznesu Lidl Polska Aleksandra Robaszkiewicz.
Podkreśliła, że ze względu na neutralność światopoglądową Lidl Polska chce dotrzeć do jak najszerszej grupy klientów, dlatego jest obecny w różnych kanałach telewizyjnych i stacjach radiowych.
W przekazanym stanowisku można przeczytać, że za zakup reklam medialnych dla Lidl Polska odpowiada dom mediowy.
- W przytoczonej telewizji mamy wykupione świadczenia do marca br. W tej stacji emitowane były spoty o zbiórkach WOŚP w sklepach Lidl Polska w ubiegłym i bieżącym roku – powiedziała Robaszkiewicz. - Informujemy również, że w przypadku braku dojścia do porozumienia przez dwie strony tej dyskusji tj. Fundacji oraz stacji telewizyjnej, nie przewidujemy dalszych emisji spotów reklamowych w tej stacji - zapewniła.
Według analizy Media Context opartej na danych Nielsen Audience Measurement, na które powołuje się serwis Wirtualne Media – Lidl w 2024 r. był najbardziej reklamowaną marką w Polsce. Serwis na podstawie danych firmy Kantar Media poinformował też, że wydatki reklamowe sieci w ostatnim czasie znacząco wzrosły. Od stycznia do października 2024 r. było to 958 mln zł, o ponad 50 proc. więcej niż w tym samym okresie w 2023 r.
Oleofarm o rezygnacji z reklam w TV Republika
W środę firma Oleofarm przekazała, że rezygnuje z emisji reklam w TV Republika. Jak wskazano w informacji prasowej, reklamy marek spółki mają być emitowane do 31 stycznia 2025 roku.
"Jako firma wyznająca wartości, takie jak szacunek do drugiego człowieka, empatia oraz odpowiedzialność społeczna, uważamy, że nasza komunikacja powinna być realizowana w środowiskach wspierających pozytywne inicjatywy społeczne oraz budujących zaufanie" - napisano w komunikacie.
Jak czytamy na stronie firmy, Oleofarm obecnie posiada ofertę "olejów zimnotłoczonych, suplementów diety, soków itp.".
Raport fundacji Basta o TV Republika i wPolsce24
Tuż przed 33. Finałem fundacja Basta opublikowała przygotowany na jej zlecenie raport Instytutu Monitorowania Mediów. Według niego z 218 materiałów wyemitowanych 1–12 stycznia 2025 r. w TV Republika i wPolsce24 o WOŚP i Jerzym Owsiaku 89 proc. miało charakter jednoznacznie negatywny. Koncentrowały się one na personalnych atakach i podważaniu transparentności działań fundacji.
Przekazy dotarły łącznie do 13 milionów odbiorców, a ich szacunkowy ekwiwalent reklamowy oszacowano na 3,82 mln zł.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Leszek Szymański/PAP