Tylko zdalne umawianie wizyt, dystans 1,5 metra między stanowiskami i jeden klient w salonie przypadający na jednego fryzjera. To wytyczne dla branży fryzjerskiej przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju. Salony wznowią działalność od najbliższego poniedziałku. Resort opublikował również wytyczne dla usług kosmetycznych.
Premier Mateusz Morawiecki przedstawił w środę szczegóły trzeciego etapu "odmrażania" gospodarki. Zmiany zaczną obowiązywać od 18 maja i dotyczą między innymi otwarcia salonów fryzjerskich i kosmetycznych.
W związku z tym wytyczne dla tych branż przygotowało Ministerstwo Rozwoju:
- w salonach fryzjerskich powinna obowiązywać zasada: jeden fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla jednego klienta: grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki. Dodano, że wymagane jest też zachowanie 1,5 metra odległości między stanowiskami pracy i pracownikami.
- Ministerstwo zaleca też fryzjerom codziennie przed rozpoczęciem pracy pomiar temperatury ciała przy pomocy termometru bezdotykowego. W przypadku wystąpienia objawów choroby należy natychmiast odsunąć pracownika od pracy.
- Dla bezpieczeństwa klientów fryzjerzy są zobowiązani do noszenia rękawiczek, maseczek, a nawet gogli i przyłbic przy wykonywaniu usług, a także stosowania odzieży ochronnej lub dedykowanej odzieży roboczej.
- Wytyczne obligują też do przyjmowania tylko osób zdrowych i niebędących w kwarantannie lub pod nadzorem epidemicznym.
- Napoje można serwować wyłącznie w opakowaniach jednorazowych. Należy również oczyszczać każdą dotykaną powierzchnię kilka razy w ciągu dnia pracy, a zabezpieczania i dezynfekcji urządzeń i mebli zabiegowych dokonywać po każdym kliencie.
- Klienci będą zobowiązani do umawiania wizyt przez internet lub telefon. Klient w salonie powinien "zachować bezpieczną odległość 1,5 m, mijając się z innymi osobami w salonie, nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki oraz dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy" - poinformowało ministerstwo.
- W przypadku braku możliwości zapewnienia minimum 1,5 m odległości pomiędzy stanowiskami dla klientów, MR rekomenduje zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Przepierzenia powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrze, np. plexi skutecznie oddzielającej pracowników. W salonie nie ma możliwości skorzystania z poczekalni.
- Klienci nie będą mogli również używać telefonów komórkowych.
- Od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno upłynąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji.
- Klienci powinni też: zachować bezpieczną odległość 2 m, mijając się z innymi osobami w salonie, nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki i dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy.
Wytyczne dla salonów kosmetycznych
W przypadku salonów kosmetycznych resort zaleca zastosować dodatkowe przepierzenia, aby oddzielić personel od klienta na stanowiskach manicure. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.
MR przestawiło też inne wytyczne:
- Świadczenie usług w salonach kosmetycznych powinno odbywać się w systemie zmianowym i rotacyjnym. Dopuszczalna jest praca tego samego zespołu przez cały dzień. Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do gabinetu, pracownicy powinni obowiązkowo umyć ręce wodą z mydłem. - Dla bezpieczeństwa klientów pracownicy mają nosić specjalistyczny strój adekwatny do wykonywanego zabiegu, na przykład fartuch jednorazowy lub tekstylny prany w minimum 60 stopniach Celsjusza, a także nosić maseczkę ochronną i/lub przyłbicę albo gogle.
- Pracownicy powinni też obowiązkowo nosić rękawiczki przy wykonywaniu usługi (zmieniane każdorazowo po wykonaniu usługi) - jeśli rodzaj wykonywanego zabiegu na to pozwala. - Z kolei wytyczne dla klientów salonów kosmetycznych przewidują, że na zabiegi powinni przychodzić bez osób towarzyszących. Klienci będą też zobligowani do zasłaniania nosa i ust oraz do noszenia rękawic ochronnych (jeśli jest to możliwe ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu). - Klienci nie będą też mogli używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.
- W zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu gabinet powinien zapewnić klientom peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję, bieliznę jednorazową, podkład jednorazowy. - Po zakończeniu zabiegu należy zabezpieczyć urządzenie, które było w jego trakcie używane. Każdorazowo powinno się zdezynfekować jego panel sterowania, a jeżeli urządzenie na to nie pozwala, należy opcjonalne foliować panel. - MR zaleca też rezygnację z serwowania ciepłych napojów. Sugerowane jest zapewnienie wody do picia w opakowaniach jednorazowych lub podawane przez personel w kubkach jednorazowych z dystrybutora.
- Natomiast klienci powinni przychodzić na zabiegi bez osób towarzyszących. Są oni też zobligowani do zasłaniania nosa i ust oraz do noszenia rękawic ochronnych (jeśli jest to możliwe ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu).
Zalecenia dla restauracji
"Usługi gastronomiczne – przy zachowaniu określonych ograniczeń i obostrzeń dot. bezpieczeństwa i higieny pracy – będą mogły być świadczone w kawiarniach, restauracjach i strefach gastronomicznych (food court), zarówno na miejscu jak i na wynos" - przypomina MR w komunikacie. Jak pisze MR w przypadku usług na miejscu należy:
- przynosić zamówienia na tacach.
- myć i dezynfekować tace każdorazowo w sytuacji, gdy istnieje możliwość przeniesienia się na nie wirusa (np. gdy ktoś w pobliżu kichnął). W przypadku usługi na wynos MR zaleca:
- wydawanie zamówień na ladzie w papierowych torbach, tace wydawane na życzenie klienta
- bezkontaktowe wydawanie zamówień
- zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki i regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów
MR podkreśla też, że:
- Z sali jadalnej należy usunąć wszelkiego rodzaju dodatki (tj. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki); wydawać je będzie obsługa bezpośrednio do złożonego zamówienia. - Strefy gastronomiczne zostaną również otwarte w galeriach i centrach handlowych. - Właściciel restauracji powinien stworzyć takie warunki pracy, które będą gwarantowały zachowanie bezpiecznych odległości pomiędzy pracownikami. A tam, gdzie to możliwe, wykorzystywać do komunikacji telefonów komórkowych i internetu. - Należy też dbać o zachowanie bezpiecznych odległości i środków higieny dla gości oraz regularnie dezynfekować powierzchnie w restauracjach i kawiarniach z miejscami do siedzenia. - Osoby stojące w kolejce powinny zachować 2-metrowy dystans. Wymagana jest również dezynfekcja rąk przy wejściu na teren lokalu. Dozowniki z płynem do dezynfekcji powinny się znajdować w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/ kasowych) oraz przy wyjściu z toalet. - Do właścicieli lokali gastronomicznych należy też ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości, która w danym momencie w nim przebywa. Natomiast kucharze oraz kelnerzy powinni nosić maseczki, oraz rękawiczki. Po zakończeniu obsługi gości, stoliki powinny być każdorazowo dezynfekowane. - Odległość od krańca blatu jednego stolika do krańca blatu drugiego stolika powinna wynosić 1,5 m lub 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika).
Źródło: PAP