Od początku tygodnia przestały obowiązywać przepisy mówiące o obowiązku wprowadzania tak zwanych godzin dla seniorów. Postanowiliśmy zapytać największe sieci, czy zdecydowały o wprowadzeniu zmian w funkcjonowaniu sklepów.
Od początku kwietnia w godzinach 10-12 zakupy w sklepach mogły robić wyłącznie osoby powyżej 65. roku życia. W zeszłym tygodniu premier Mateusz Morawiecki ogłosił przejście 4 maja do drugiego etapu luzowania ograniczeń. Rząd zdecydował się między innymi na zlikwidowanie tak zwanych godzin dla seniorów.
O zmiany w godzinach dla seniorów apelowały organizacje branżowe. Wiceprezes Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński wskazywał, że "jest to rozwiązanie niepraktyczne, paraliżujące funkcjonowanie handlu, konfliktogenne, krytykowane przez klientów, pracowników handlu i nierzadko samych seniorów". W jego ocenie, lepszym rozwiązaniem byłby priorytet dla seniorów.
Godziny dla seniorów zlikwidowane
Pytania w sprawie zmian wysłaliśmy do największych sieci. "Zgodnie z nowymi zaleceniami regulatora zdecydowaliśmy się anulować tzw. godziny dla seniorów. Od początku tego tygodnia wszyscy klienci, bez względu na kryterium wieku, mogą dokonywać zakupów w sklepach Lidl Polska o każdej porze, w godzinach pracy sklepów" - poinformowała TVN24 Biznes Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.
Na zlikwidowanie tak zwanych godzin dla seniorów zdecydowały się również Biedronka, Kaufland oraz Netto. "Skorzystaliśmy z możliwości powrócenia do dostępności sklepów we wszystkich godzinach dla wszystkich klientów i nie zdecydowaliśmy się utrzymać godzin dla seniorów" - podała Mariola Skolimowska z sieci Netto. "Wiele osób po 65. roku życia wybierało zupełnie inne godziny na zakupy, co powodowało napięcia między klientami" - dodała.
Aldi także wprowadziło zmiany w funkcjonowaniu placówek. "Na podstawie naszych obserwacji możemy stwierdzić, że seniorzy to grupa dokonująca zakupów przez cały dzień, nie tylko w specjalnie wyznaczonym dla nich czasie. Właśnie dlatego, wraz z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów, które zniosło godziny dla seniorów, wróciliśmy do rozwiązania, które umożliwia dokonywanie zakupów przez cały dzień wszystkim klientom, niezależnie od ich wieku" - poinformowała Agata Biernacka, kierownik Działu Komunikacji i PR Aldi Polska.
Biuro prasowe Żabka Polska również poinformowało o tym, że na bieżąco dostosuje się do rządowych wytycznych.
Rozwiązania dla seniorów
Część sieci już wcześniej zdecydowała na wprowadzenie innych rozwiązań skierowanych do seniorów.
Kierownik działu doskonalenia pracy sklepu w sieci Biedronka Karol Sęktas przypomniał, że sieć uruchomiła w marcu br. akcję "Czas na pomaganie Seniorom 65+". Zgodnie z nią, wolontariusze pomagają seniorom w zrobieniu zakupów. Sęktas poinformował, że "aktualnie w programie zarejestrowało się już niemal 20 tysięcy seniorów i wolontariuszy".
Do pomagania seniorom w robieniu zakupów zachęcają także Aldi oraz Lidl. "Wolontariuszom wspierającym seniorów w dokonywaniu zakupów spożywczych zostały udostępnione kasy pierwszeństwa" - wyjaśniła Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska. Jak dodała, sami seniorzy są również "obsługiwani przez kasjerów priorytetowo". Kasy pierwszeństwa obowiązują również w placówkach Kaufland. "Osoby starsze są w nich obsługiwane poza kolejnością, dzięki czemu mogą szybciej zrobić najpotrzebniejsze zakupy i uniknąć oczekiwania w kolejce" - poinformowało biuro prasowe spółki Kaufland Polska Markety.
Biuro prasowe Tesco w przesłanej nam odpowiedzi wskazało, że zwróciło się do swoich pracowników i klientów "z prośbą o zapewnianie pierwszeństwa osobom starszym i szczególnie narażonym na infekcję".
Źródło: TVN24 Biznes