Intratna budowa polskich dróg. Kilkadziesiąt firm walczy o kontrakty

Z kraju

GDDiKVia Baltica: budowa drogi S61 realizowana jest etapami

Kilkadziesiąt firm budowlanych zabiega o kontrakty na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S61 Szczuczyn-Raczki, stanowiącej część trasy Via Baltica. Budowa drogi ekspresowej do granicy z Litwą kosztować będzie ponad 3,4 mld zł.

Trwa pierwszy z dwóch etapów postępowania przetargowego budowy drogi ekspresowej S61 Via Baltica. Złożono wnioski o udział w przetargu na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S61 Szczuczyn-Raczki o łącznej długości 63 km.

- Na tym etapie weryfikacji podlegać będzie wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa wykonawców - tłumaczy Karol Głębocki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Olsztynie.

Kryteria przetargu

Budowa tego odcinka podzielona została na trzy części. Na węzeł Ełk Południe (ok. 23 km) wpłynęły 22 wnioski od zainteresowanych firm, na odcinek od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie - 22 wnioski i na trzeci fragment, od węzła Wysokie do Raczek (ok. 20 km) - 21 wniosków. Na złożenie ofert cenowych wybrani wykonawcy będą mieli 40 dni - wyjaśnił Karol Głębocki. GDDKiA bierze pod uwagę dwa kryteria oceny: cenę i termin realizacji. Wykonawca na etapie składania ofert będzie mógł zaproponować wykonanie zamówienia w terminie krótszym niż maksymalny wymagany okres 35 miesięcy, jednak nie krótszym niż 29 miesięcy. Podpisanie umowy przewiduje się w trzecim kwartale 2017 r. - dodał Głębocki.

Via Baltica

Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie, przed przystąpieniem do prac budowlanych, wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszelkich wymaganych uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w II połowie 2020 r. Droga ekspresowa S61 ma łączyć Ostrów Mazowiecką z granicą polsko-litewską w miejscowości Budzisko. Tam połączy się z litewską drogą A5, prowadzącą w kierunku Kowna i Rygi. S61 ma stanowić jedną z polskich części europejskiej trasy E67 (Helsinki–Praga), która na odcinku Helsinki–Warszawa nazywana jest Via Baltica.

Budowa ekspresówki

Budowa liczącej 235,5 km drogi S61 realizowana jest etapami. Odcinek Ostrów Mazowiecka–Szczuczyn jest w przygotowaniu – opracowywana jest koncepcja programowa. Na drugą jezdnię obwodnicy Szczuczyna i odcinek Szczuczyn-Raczki już trwają przetargi na projekt i budowę. Wybudowany jest odcinek Raczki-Suwałki Południe, stanowiący część obwodnicy Augustowa. W budowie jest obwodnica Suwałk. Na fragment Suwałki–Budzisko trwa postępowanie przetargowe. Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn-Budzisko (granica państwa), gdzie realizowany będzie odcinek Szczuczyn–Raczki, uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF). Wartość dofinansowania to 1,75 mld zł. Całkowita wartość projektu to 3,43 mld zł.

Nowy odcinek A1 otwarty od lipca. Kierowcy będą jeździć autostradą o wiele krócej. Zobacz materiał Faktów TVN:

Autor: msz/ms / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: GDDiK