Od 2021 roku osoby, które wyrażą takie życzenie, będą mogły odbierać korespondencję poleconą z urzędów bez konieczności chodzenia na pocztę. Przepisy w tej sprawie we wtorek przyjęła Rada Ministrów.
Rząd przyjął już pod koniec września ubiegłego roku projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych (e-doręczeniach), jednak koniec kadencji spowodował, że formalnie musiał on być jeszcze raz potwierdzony przez obecną Radę Ministrów.
Projekt trafi teraz do prac w Sejmie.
E-doręczenia
Zgodnie z projektem przyjętym przez rząd osoby, które chcą kontaktować się z urzędami przez internet będą mogły skorzystać z możliwości otrzymywania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności wizyty na poczcie. "Dla wielu to na pewno będzie rewolucja. Osobom, które będą chciały korzystać z tradycyjnej, papierowej korespondencji, pozostawiamy oczywiście taką możliwość" - powiedział, cytowany w komunikacie, minister cyfryzacji Marek Zagórski. Według zatwierdzonego we wtorek projektu ustawy, elektroniczne doręczenie zyska taką samą moc jak pismo wysłane przesyłką poleconą. Sam obieg korespondencji będzie się odbywał za pośrednictwem operatora wyznaczonego, jakim do 2025 roku jest Poczta Polska.
Deklaracja
By korzystać z możliwości elektronicznego otrzymywania i wysyłania korespondencji do urzędu, będzie trzeba to zadeklarować przez internet. "Po takiej deklaracji nasz e-mail trafi do tzw. bazy adresów elektronicznych, a my dostaniemy specjalny elektroniczny adres (skrzynkę e-doręczeniową), który będzie nam służył do wymiany elektronicznej korespondencji z urzędami. W praktyce będzie to działać podobnie jak skrzynka mailowa tyle, że oficjalnie uznana i odpowiednio zabezpieczona" - dodano.
Resort podkreślił, że usługa doręczenia elektronicznego będzie nie tylko dobrowolna, ale i darmowa i będzie ona równoważna prawnie z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. "Będzie to prosty i wygodny sposób komunikowania się obywateli z urzędami. Oszczędność czasu i lepsze tempo załatwianie spraw – to główne cele tego projektu" - oceniono.
W komunikacie wyjaśniono, że ci, którzy korespondencję urzędową chcą odbierać tak jak dotąd, a więc w formie papierowej, wciąż mogą to robić. "Dla nich nic się nie zmieni. Jeśli ktoś nie zadeklaruje chęci korzystania z e-doręczeń, korespondencję będzie dostawał jak dotąd – dostarczoną przez listonosza, w kopercie" - wytłumaczył Zagórski.
Ustawa ma zacząć obowiązywać od 1 października 2020 roku, z pewnymi wyjątkami, w tym dotyczącymi korespondencji sądowej, które wejdą w życie później.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock