Lotnisko Warszawa-Radom nie może pochwalić się bogatą siatką połączeń. Jedynym przewoźnikiem regularnym obecnym w porcie są Polskie Linie Lotnicze LOT. Wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu do spraw CPK Marcin Horała przekazał, że rozmowy były prowadzone również z innymi przewoźnikami. Horała wskazał, dlaczego inne linie lotnicze nie zdecydowały się już teraz na uruchomienie połączeń z Lotniska Warszawa-Radom.
Interpelację w sprawie Portu Lotniczego Warszawa-Radom skierowała posłanka Hanna Gill-Piątek. Lotnisko zostało uroczyście otwarte 27 kwietnia br. Polskie Linie Lotnicze LOT obecnie są jedynym przewoźnikiem regularnym na lotnisku Warszawa-Radom.
Posłanka zapytała m.in. o to, z jakimi przewoźnikami były prowadzone rozmowy na temat obsługi lotniska od momentu przejęcia obiektu w Radomiu przez Polskie Porty Lotnicze oraz jak przewoźnicy uzasadniali swoje decyzje odmowne w sprawie obsługi z Radomiem.
Dokąd polecimy z lotniska Warszawa-Radom?
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała poinformował, że rozmowy były prowadzone z następującymi operatorami: WizzAir, Nouvelair, Air Cairo, Fly Egipt, Ryanair, PLL LOT, Air Arabia, Lubeck Air, Croatia Airlines, Sky Alps, Air Montenegro, Easy Jet, Flyr Airline, Norwegian, Flyone – Mołdawia, IndiGo, Iberia Express, Vueling, Volotea, High Sky, Blue Air, Diamond Sky, Tailwind, Freebird, FlyNas, Jazeera Airways, Smartwings, Aegean, Finnair, Eurowings, Sundair GmbH, Aerologic GmbH, Ethiopian, AirConnect, SalamAir, Air Serbia oraz Turkish Airlines.
Z tej listy tylko PLL LOT zdecydowały się, przynajmniej na razie, na uruchomienie połączeń z południa Mazowsza. "Najczęściej podawanym uzasadnieniem odmowy jest argument 'nowości' lotniska. Przewoźnicy wskazują na potrzebę obserwacji funkcjonowania lotniska przez co najmniej jeden sezon, aby podjąć decyzję o rentowności połączeń i możliwości ich uruchomienia. Cały czas trwają rozmowy w sprawie siatki połączeń" - przekazał Horała.
Jak dodał, "każdemu nowemu przewoźnikowi oferowany jest pakiet działań promocyjno- marketingowych. Zakres tych działań jest każdorazowo uzależniony od specyfiki danego przewoźnika i oferowanych przez niego kierunków".
Co ważne - jak podał wiceminister - "obecnie ze względu na infrastrukturę techniczną lotniska nie ma możliwości utworzenia stałej bazy dla przewoźników".
PLL LOT z Radomia oferują regularne połączenia do Paryża, Rzymu, Prewezy, Tirany i Warny. Loty czarterowe do Antalyi zapowiadał zaś Enter Air. Wypoczynek wakacyjny z wylotem z południa Mazowsza organizują także biura podróży: Coral Travel, Greckie Podróże, Itaka, Nekera, Rainbow, Rego-Bis, Sun and Fun Holidays czy TUI.
Lotnisko Warszawa-Radom - koszt budowy
Wiceminister funduszy podał też informacje dotyczące kosztów budowy lotniska Warszawa-Radom. "Polskie Porty Lotnicze S.A. zaplanowały w budżecie kwotę 748 mln zł na realizację inwestycji polegającej na rozbudowie i uruchomieniu lotniska Warszawa-Radom" - wskazał w odpowiedzi na interpelację Marcin Horała.
Jak wyjaśnił, cały program obejmował realizację zadań inwestycyjnych z uwzględnieniem kluczowych obiektów infrastruktury lotniskowej, tj. nawierzchnie lotniskowe, w tym m.in. droga startowa, płyty postojowe i drogi kołowania (267,6 mln zł), obiekty kubaturowe, w tym terminal oraz budynki: biurowy, magazynowy, Lotniskowej Straży Pożarnej wraz z wieżą kontroli lotów (318,5 mln zł), drogi dojazdowe wraz z parkingami (91 mln zł), pozostała infrastruktura lotniskowa wraz z oświetleniem nawigacyjnym (37,9 mln zł).
"Spółka PPL szacuje, że ostateczne nakłady na budowę Lotniska Warszawa-Radom zostaną zrealizowane poniżej zakładanego budżetu" - zaznaczył Horała.
Kiedy lotnisko w Radomiu zacznie przynosić zyski?
Z informacji podanych przez wiceszefa MFiPR wynika, że lotnisko Warszawa-Radom ma zacząć przynosić zyski od 2028 roku. "Według prognoz finansowych PPL S.A. dotyczących Lotniska Warszawa-Radom, zysk EBITDA zacznie być generowany od roku 2028" - czytamy.
Horała wyjaśnił, że "aby lotnisko zaczęło przynosić zyski, liczba odprawionych pasażerów w ciągu jednego miesiąca powinna przekraczać 80 tysięcy".
Źródło: TVN24 Biznes