Japońska firma Takata musi wymienić kolejnych 35 do nawet 40 milionów poduszek powietrznych w samochodach w Stanach Zjednoczonych. Najnowsze wezwanie oznacza, że największa tego rodzaju akcja w historii USA nabiera na sile. Frustracja kierowców rośnie ze względu na zbyt wolne tempo wymiany wadliwych produktów, a zszargana reputacja firmy ciągnie ją na giełdowe dno.
Jak wskazuje CNN Money, najnowsze wezwanie zwiększa całkowitą liczbę wadliwych poduszek powietrznych w Stanach Zjednoczonych do 69 milionów. Około 8 milionów z nich wymieniono, ale brakuje części zamiennych, co oznacza, że nie uda się przeprowadzić wszystkich koniecznych napraw do 2019 roku, alarmuje amerykańska Administracja ds. Bezpieczeństwa Transportu (NHTSA).
- Ta sprawa jest pilna - podkreśla szef NHTSA Mark Rosekind. Tak długi czas oczekiwania na wymianę poduszek oznacza bowiem, że przez kolejne lata miliony ludzi nadal będzie jeździć samochodami, które stwarzają śmiertelne zagrożenie.
Poduszki, które wybuchają niespodziewanie ze zbyt dużą siłą, wyrzucają także metalowe odłamki. Awaria przyczyniła się już co najmniej 10 ofiar śmiertelnych w Stanach Zjednoczonych oraz ponad 100 rannych. Dwa kolejne zgony zostały potwierdzone w środę w Malezji.
"W pełni rozumiem frustrację"
- Największa liczba wezwań samochodów w historii naszego narodu podwoiła się, ale niestety, tempo, w jakim Takata i producenci wymieniają uszkodzone poduszki powietrzne nie jest zadowalające - podkreślił senator Bill Nelson w środowym komunikacie. - Jeżeli będziemy czekać kolejne trzy lub cztery lata na wymianę, może zginąć więcej osób - dodał.
Z kolei Mark Rosekind przyznał, że jego własny, rodzinny samochód również ma poduszkę powietrzną firmy Takata i wciąż czeka na wymianę. - W pełni rozumiem frustrację - powiedział.
Jak wskazuje CNN Money, niektóre samochody potrzebują wymiany dwóch poduszek, niektóre tylko jednej. Oznacza to, że co najmniej 20 proc. z blisko 260 milionów samochodów na amerykańskich drogach ma wadliwe poduszki powietrzne, które stwarzają zagrożenie dla kierowców.
Rosekind powiedział, że właściciele samochodów, którzy są powiadamiani, że zamiennik jest dostępny "powinni podjąć natychmiastowe działania". Wezwał również oczekujących na części o kontakt z dealerami samochodowymi, aby wywierać na nich presję.
Natychmiastowa identyfikacja
Takata przyznała, że "poważnym wyzwaniem" jest dostarczenie poduszek zastępczych dla tak ogromnej liczby pojazdów. Jednocześnie spółka zapewnia jednak, że będzie "kontynuować wysiłek i oferować współpracę w celu spokojnego przeprowadzenia wezwań".
Japoński producent samochodów Honda po najnowszych doniesieniach zapewnił, że "natychmiast rozpocznie identyfikację pojazdów Honda i Acura w Stanach Zjednoczonych", które znalazły się na nowej liście. Do sprawy na razie nie odnieśli się inni producenci.
Akcje Takaty spadły o 8.6 proc. w piątek a w ciągu ostatniego roku – aż o 80 proc. Amerykański regulator nałożył na firmę 570 mln dol. kary a w sprawie feralnych poduszek toczy się dochodzenie.
Największa afera w historii (20.05.2015):
Autor: mb / Źródło: CNN Money
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock