Afera w Volkswagenie

    25 września 2015

    Rupert Stadler, prezes koncernu motoryzacyjnego Audi, został aresztowany - podała agencja Reuters. To ciąg dalszy afery związanej z fałszowaniem wyników emisji spalin.

    Jak informuje "Financial Times", rada nadzorcza Volkswagena rozważa, czy ubiegać się o odszkodowanie od byłego dyrektora generalnego koncernu motoryzacyjnego Martina Winterkorna. To nie pierwsze kłopoty byłego szefa Volkswagena. Winterkorn został wcześniej oskarżony przez prokuratorów w Detroit o spisek mający na celu wprowadzenie w błąd amerykańskich regulatorów.

    Zyski Volkswagena za trzeci kwartał wzrosły o 15 procent mimo kosztów, jakie firma ponosi w związku z aferą dieslową. Koncern zawdzięcza sukces przewyższający przewidywania analityków między innymi prowadzonym od roku cięciom kosztów w segmencie samochodów osobowych.

    Inżynier pracujący przy projektowaniu systemów dla pojazdów z silnikami Diesla VW skazany w USA za udział w procederze oszustw, jakich dopuszczał się koncern - podaje w poniedziałek Agencja Reutera. Kara to 40 miesięcy więzienia i 200 tys. dolarów grzywny.

    Firma przetwórstwa rybnego z Bremerhaven ogłosiła w niedzielę, że zażądała od Volkswagena odszkodowania za fałszowanie pomiarów toksyczności spalin, czyniąc to jako pierwszy z dużych niemieckich użytkowników produkowanych przez koncern samochodów.

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciw Volkswagen Group Polska w sprawie manipulowania wskaźnikami emisji spalin - podał Urząd w komunikacie. VW Polska grozi kara sięgająca 10 proc. obrotów firmy. Firma w odpowiedzi na te informacje zapewniła, że realizuje plan mający na celu wyeliminowanie problemu.

    Po skandalu wokół Volkswagena Komisja Europejska wszczęła w czwartek procedury o naruszenie prawa UE przeciw siedmiu krajom członkowskim, w tym Niemcom i Wielkiej Brytanii, za brak sankcji wobec producentów samochodów w związku z manipulowaniem emisjami.

    Niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen twierdzi, że nie manipulował pomiarami spalin i nie naruszył unijnego prawa. Zdaniem niemieckich mediów stosując tę "zaskakującą strategię" VW próbuje uniknąć wypłacenia odszkodowań milionom klientom w Europie.

    W czwartek złożony został pierwszy w Polsce pozew zbiorowy przeciwko firmie Volkswagen AG - poinformowało stowarzyszenie STOP VW. Wysokość roszczenia w pozwie wynosi 30 tysięcy złotych od jednego samochodu. Łącznie jest to ok. 1,5 mln zł.