Wakacje to czas wzmożonych podróży, także w miejsca egzotyczne i niebezpieczne. Zapłata kartą w takich miejscach czy przelew pieniędzy nie zawsze są możliwe. Bank w wyjątkowych okolicznościach podejmie decyzję o zablokowaniu transakcji. Dotyczy to krajów objętych międzynarodowymi sankcjami.
Gdy płacisz kartą lub realizujesz przelew do egzotycznych krajów, sprawdź, czy nie stosuje się wobec nich sankcji - ostrzegł w środowym komunikacie mBank. Kraje, które wymienia to: Iran, Korea Północna, Sudan, Sudan Południowy oraz Syria. Jeżeli klient chce wysłać pieniądze do któregoś z tych państw, to musi się liczyć z tym, że bank zwyczajnie odmówi albo wstrzyma realizację przelewu.
Międzynarodowe sankcje
Wstrzymanie lub odmowa realizacji przelewu jest wyjątkowym uprawnieniem, które wynika m.in. z Prawa bankowego i ustawy o usługach płatniczych. Klient zgadza się na to najczęściej w umowie o prowadzenie rachunku.
"Może się tak zdarzyć jeśli odbiorcą płatności transgranicznej jest osoba fizyczna lub firma z kraju, wobec którego stosuje się sankcje i inne środki ograniczające. Działamy na podstawie przepisów prawa obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej oraz w krajach trzecich" - wyjaśnia mBank.
Przelew nie dotrze do państw, na które zostały nałożone międzynarodowe sankcje. Przykładem jest Iran, podejrzewany o prace nad wzbogacaniem uranu do celów nuklearnych, na który najpierw nałożyła ograniczenia ONZ, a potem Unia Europejska. Od 2016 roku niektóre z sankcji są zawieszone, ale część z nich wciąż pozostaje w mocy.
Podobne jest w przypadku Korei Północnej. Jeżeli chodzi o sektor finansowy, to obowiązuje zakaz transferu środków do i z KRLD, chyba że transakcja jest dokonywana za zezwoleniem, w ustalonych wcześniej celach.
Unia Europejska przedłużyła w tym roku sankcje nałożone na reżim w Syrii. Z powodu zbrodni ludobójstwa i konfliktu zbrojnego od kilku lat obowiązują sankcje wobec Sudanu i Sudanu Południowego.
Wstrzymanie przelewu
Wstrzymując się z wykonaniem transakcji lub odmawiając jej dokonania, bank może podać jako powód jej niezgodnością z prawem. W takim przypadku o swojej decyzji powinien niezwłocznie powiadomić klienta wraz z podaniem przyczyny, dla której zatrzymał albo zablokował przelew.
Autor: ps/ms / Źródło: tvn24bis.pl