Wydawcy gazet nie mogli odetchnąć w wakacje. Sierpień okazał się kolejnym miesiącem, w którym sprzedaż dzienników spadała. W porównaniu z sierpniem ubiegłego roku najbardziej stracił "Dziennik" i "Parkiet", najmniej "Przegląd Sportowy" - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, cytowanych przez wirtualnemedia.pl.
Liderem sprzedaży dzienników ogólnopolskich pozostaje "Fakt" (Axel Springer Polska), który w sierpniu 2009 r. sprzedawał się średnio w 454 133 egzemplarzach - o 7 proc. mniej niż w sierpniu 2008 roku. Wynik tabloidu jest też o 11 tys. gorszy niż w lipcu 2009 roku.
Na drugim miejscu rankingu plasuje się "Gazeta Wyborcza" (Agora) ze średnią sprzedażą 319 365 egzemplarzy. To wynik o 13 proc. słabszy niż przed rokiem, ale jednocześnie o niespełna 4 tysiące lepszy niż w lipcu 2009 r.
Trzecią pozycję utrzymał "Super Express" (Murator), jednak i jego sprzedaż spadła o 11 proc. - do 183 836 egz. Jednak w porównaniu z lipcem 2009 r. "SE" stracił ponad 6 tys.
"Rzeczpospolita" (Presspublica) w stosunku do poprzedniego roku zanotowała spadek o 16 proc. W sierpniu 2009 r. dziennik sprzedawał się w liczbie 110 331 egz., zbliżonej do sprzedaży lipcowej.
Piąte miejsce w rankingu zajmuje "Przegląd Sportowy", który znajdował średnio 74 598 nabywców. To o 2 tysiące mniej niż przed rokiem, i o 2 tysiące mniej niż w lipcu 2009 r.
Swój najgorszy wynik w historii zanotował "Dziennik" (do 15 sierpnia wydawcą Axel Springer Polska, od 17 sierpnia Infor Biznes). Jego średnia sprzedaż wyniosła 68 928 egz. W porównaniu z sierpniem 2009 r. to spadek o 21 proc., to także o prawie 4 tys. mniej niż w lipcu 2009 r.
Spory spadek w porównaniu z sierpniem 2008 roku odnotowała "Gazeta Prawna". Sprzedaż 82 273 egz. była niższa o 3,5 proc. niż przed rokiem. Jednocześnie jednak "GP" sprzedawała o tysiąc egzemplarzy więcej niż w lipcu 2009 r.
Dla dwóch ostatnich pism sierpień to ostatni miesiąc oddzielnego istnienia: w połowie września nastąpiło połączenie tych tytułów, które teraz ukazują się jako "Dziennik Gazeta Prawna".
Dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy uwzględniają sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie. Niektórzy wydawcy chętniej prezentują dane dotyczące kategorii "rozpowszechnianie płatne razem", które obejmuje - oprócz sprzedaży kioskowej i prenumeraty - także sprzedaż do np. bezpłatnego rozpowszechniania w samolotach, pociągach itp. oraz umowy barterowe w zamian za towary lub usługi.
Źródło: wirtualnemedia.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu