Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega banki, które proszą klientów o dane do logowania w innych bankach. Chodzi o sytuację w których wnioskujący o kredyt przez internet są proszeni o dostęp do konta osobistego w innym banku.
Potencjalny klient, aby uzyskać kredyt konsumencki, często musi podać login i hasło do swojego konta w innym banku. W ten sposób pracownik banku loguje się do konta klienta, sprawdza historię rachunku danej osoby i na tej podstawie ocenia jej zdolność kredytową.
Niektóre banki udostępniają też klientom funkcjonalność pozwalającą na wprowadzenie danych logowania do kont w innych bankach, pod hasłem wglądu we wszystkie rachunki w jednym miejscu. - Tego typu praktyki są niebezpieczne, bo te dane mogą wpaść w niepowołane ręce - ostrzega Maciej Krzysztoszek z biura prasowego KNF. Może także "zmniejszyć zaufanie klientów do korzystania z usług bankowych i płatniczych świadczonych przez internet.
Dlatego Komisja wezwała już kilka banków do zaprzestania takiej praktyki. - Z uwagi na bezpieczeństwo danych osobowych i środków na koncie klientów - wyjaśnia Krzysztoszek. Uspokaja jednocześnie, że naruszenie przez banki prawa "nie jest masowym zjawiskiem".
Podasz login stracisz prawo do reklamacji
W wydanym komunikacie KNF przypomina, że podawanie przez klientów danych logowania do bankowości internetowej może skutkować utratą prawa do reklamacji ewentualnych nieautoryzowanych transakcji. "Podstawową zasadą bezpieczeństwa w bankowości internetowej jest niepodawanie w żadnym wypadku komukolwiek danych pozwalających na dostęp do rachunku bankowego, gdyż grozi to utratą środków" - czytamy w komunikacie KNF.
Autor: rf//gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu