Ponad 55 tysięcy nowych aut osobowych zarejestrowano w marcu. To o prawie dwie trzecie więcej niż w tym samym okresie 2020 roku i ponad jedną czwartą więcej niż w lutym - podał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
55 532 nowe samochody osobowe zarejestrowano w marcu - o 63,4 proc. więcej niż w marcu 2020 roku i 27,58 proc. więcej niż w lutym 2021 roku. Dane skumulowane za trzy miesiące 2021 r. (135 947 sztuk) wykazują na wzrost sprzedaży rdr o 12,32 proc. (o 14 916 sztuk) - podał IBRM Samar.
Pierwsze uderzenie pandemii
Według Instytutu, skokowy wzrost sprzedaży samochodów w marcu br. wobec analogicznego miesiąca roku ubiegłego to przede wszystkim "efekt niskiej bazy, która wiąże się z pierwszym uderzeniem pandemii" wywołanej przez koronawirusa w Polsce. W marcu 2020 roku niski poziom sprzedaży spowodowany był strachem klientów przed odwiedzaniem salonów, zamknięciem lub ograniczeniem działalności wielu punktów sprzedaży, a także zawieszeniem produkcji fabryk samochodów.
Z drugiej strony wiele firm, stanowiących od lat siłę napędową rejestracji nowych samochodów osobowych na polskim rynku, stanęło wobec poważnych problemów, zmuszających je do ograniczenia działalności lub wręcz jej zawieszenia. Wszystko to spowodowało wówczas zastój na rynku - czytamy w raporcie.
W marcu 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 25,94 proc., udział firm osiągnął poziom 74,06 proc.
Według prognoz Samaru, w 2021 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniesie ok. 467 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 9,9 proc. rdr. Szacowany wynik sprzedaży nowych samochodów dostawczych to 6 tys. sztuk, czyli o 10,7 proc. więcej rdr.
Najpopularniejsze marki
Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 20 394 auta tej marki, o 24,14% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,30%. Na drugiej pozycji znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 15 072 szt., o 0,25% mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 12,79%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 10 064 samochody, o 7,33% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,54%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 7 089 szt., o 8,39% więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,01%. Na piątej pozycji znalazło się BMW. W 2021 r. zarejestrowano dotychczas 6 076 aut tej marki, o 44,56% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,15%.
Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla (6 547 szt.; +23,23% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (5 155 szt.; +21,07% r/r) oraz Skoda Octavia (4 539 szt. -0,26% r/r).
Źródło: PAP, Samar
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock