Aż 6 milionów Polaków jeździ zimą na letnich oponach - wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. Dlatego wracają pomysły wprowadzenia obowiązku jazdy na zimówkach. Materiał z programu "Raport" w TVN Turbo.
Jak miałyby się zmienić przepisy? Jedną z propozycji jest obowiązek jazdy na zimówkach w trzech zimowych miesiącach. Według danych Komisji Europejskiej w krajach, w których wprowadzono takie regulacje ryzyko wypadku spadło o prawie połowę, a liczba ofiar spadła średnio o 3 procent.
- Takie przepisy są już w 27 europejskich krajach i nigdzie nie wprowadzono ich, by zwiększać sprzedaż. Na rynku jest przecież tyle samo opon zimowych, co letnich - nie da się sprzedać więcej opon niż pomieści rynek - wskazał Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
Inny pomysł przewiduje konieczność zakładania zimówek, gdy temperatura spadnie poniżej określonej temperatury.
Wymiana opon na zimowe
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego aż 6 milionów Polaków jeździ zimą na letnich oponach. Można zakładać, że ma to wpływ na statystyki wypadków, a te plasują Polskę w ogonie w ogonie wszystkich europejskich krajów.
- Jeśli chodziłoby o zysk, to producentom naprawdę jest wszystko jedno, czy w ciągu czterech lat kierowca zużyje dwa komplety opon letnich, czy jeden letni i jeden zimowy - podkreślił Sarnecki.
Argumentem przestają też być większe wydatki na opony, ponieważ wciąż rośnie popularność opon całorocznych. W 2019 roku dynamika sprzedaży wyniosła 22 procent, podczas gdy sprzedaż letnich spadła o 8 procent, a zimowych - o 12 procent. Każda opona całoroczna z symbolem "śnieżynki" ma homologację zimową.
Jazda na odpowiednich oponach to nie tylko bezpieczeństwo. To również komfort i płynność ruchu. - Musimy pamiętać o tym, że jeżdżenie na oponach letnich w zimie, to nie tylko, co oczywiste, ogromne niebezpieczeństwo, ale też ogromny dyskomfort. Zwykłe ruszenie ze świateł, czy też podjazd pod minimalne wzniesienie przenosi nas do warunków, w których zmagają się uczestnicy rajdów cross-country - wyjaśnił Marcin Grzebieluch, instruktor Carevents.pl.
W jego ocenie "nie może być tak, że przez naszą ignorację powodujemy zawalenie drogi, korki i utrudnienie ruchu drogowego".
Źródło: TVN Turbo
Źródło zdjęcia głównego: TVN Turbo