Na koniec czerwca 2025 było 98 813 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze pół roku ich liczba zwiększyła się o 18 553 sztuki, czyli o 51 procent więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku.
Pod koniec I półrocza 2025 r. po polskich drogach jeździło 178 631 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 89 605 szt., a hybryd typu plug-in - 89 026 szt. - wynika z danych Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).
Pojazdy zeroemisyjne w Polsce
Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 9307 szt. Stale rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli. Na koniec czerwca zarejestrowanych było ich 25 630 szt. Więcej jest również osobowych i dostawczych aut hybrydowych - jeździ ich po polskich drogach 1 121 774 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce osiągnął 1583 szt., z czego pojazdy bateryjne stanowiły 1481 szt., a wodorowe – 100 szt.
Jak wynika z danych przedstawionych w Liczniku Elektromobilności, równolegle rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec czerwca 2025 r. w Polsce funkcjonowało 10 255 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 1/3 z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a resztę - wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
"Wzrost rejestracji zeroemisyjnych pojazdów"
- Czerwiec był kolejnym miesiącem z rzędu, w którym odnotowaliśmy rekordowy udział rynkowy osobowych elektryków - wyniósł on niemal 8 procent. To wynik prawie trzykrotnie lepszy względem końca 2024 roku, ale wciąż ponad dwukrotnie niższy od unijnej średniej - zaznaczył dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM Jan Wiśniewski, cytowany w publikacji.
W ocenie prezesa PZPM Jakuba Farysia rekordowe wyniki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w ostatnich kilku miesiącach pokazują, jak ważne jest wspomaganie tego rynku.
- Uruchomienie programu dotacji z KPO spowodowało wyraźny wzrost rejestracji zeroemisyjnych pojazdów osobowych. W tym kontekście cieszą zapowiedzi Ministerstwa Klimatu i Środowiska, że niebawem zostanie przeprowadzona rewizja zgłoszeń. Możemy mieć nadzieję, że do grona beneficjentów programu dołączą osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, które będą chciały kupić zeroemisyjne samochody dostawcze - stwierdził.
Dodał, że nadal otwarta pozostaje kwestia poszerzenia listy beneficjentów programu o firmy.
- Choć Komisja Europejska nie wyraża na to zgody, liczymy, że odpowiedzialne resorty ponownie podejmą dyskusję na ten temat - zaznaczył Faryś.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock