W ci膮gu dziesi臋ciu lat koncerny motoryzacyjne przesz艂y od badania gruntu pod pojazdy z nap臋dem elektrycznym do ich szerokiego wprowadzania na rynek - zauwa偶y艂a agencja Bloomberga. Najtrudniejsze dopiero przed nimi - przekonanie klient贸w do kupna.
Dyrektor generalny niemieckiego koncernu Volkswagen Herbert Diess, podczas prezentacji modelu ID.3, przeznaczonego na masowy rynek, wezwa艂 rz膮dy do rezygnacji z energii pozyskiwanej z w臋gla.
Jednak, jak podkre艣laj膮 media, szeroko zakrojona kampania maj膮ca pokaza膰, 偶e koncerny motoryzacyjne r贸wnie偶 martwi膮 si臋 o 艣rodowisko, nie zmienia faktu, 偶e ceny pojazd贸w elektrycznych wci膮偶 s膮 wysokie.
Bran偶owy serwis Automotive News podkre艣li艂, 偶e klienci nie lubi膮 p艂aci膰 za now膮 technologi臋, kt贸rej niezawodno艣ci nie s膮 pewni.
Ceny aut
- Kolejne du偶e wyzwanie nie dotyczy samochod贸w, bo te si臋 pojawi膮, ale ich dost臋pno艣ci cenowej - wskaza艂 dyrektor generalny francuskiej grupy motoryzacyjnej PSA i prezes Europejskiego Stowarzyszenia Producent贸w Samochod贸w (ACEA) Carlos Tavares. Jak zauwa偶y艂 Automotive News, dotychczas pojazdy elektryczne dobrze sprzedawa艂y si臋 wy艂膮cznie w krajach, kt贸re oferowa艂y ulgi podatkowe i subsydiowa艂y ich zakup.
Chi艅ski rynek w sierpniu odnotowa艂 16-procentowy spadek popytu na na samochody elektryczne - po raz drugi, odk膮d rz膮d w Pekinie zredukowa艂 dotacje. W ten sam spos贸b zareagowa艂 du艅ski rynek, gdy w 2016 roku rz膮d w Kopenhadze wycofa艂 ulgi podatkowe. W Europie sprzeda偶 nowych pojazd贸w z nap臋dem hybrydowym typu plug-in (silnik spalinowy plus elektryczny z mo偶liwo艣ci膮 艂adowania z gniazdka) i z nap臋dem w pe艂ni elektrycznym w 2018 roku stanowi艂a 2 procent og贸艂u rejestracji.
Jest to wi臋c ma艂y rynek. Jednak producenci, aby unikn膮膰 kar za niespe艂nienie nowych norm emisji spalin, musz膮 dodawa膰 do swoich ofert niskoemisyjne modele.
Wi臋kszy zasi臋g
Obecnie coraz wi臋cej element贸w mo偶e sk艂ania膰 do zakupu aut elektrycznych - mi臋dzy innymi coraz wi臋kszy zasi臋g, kt贸ry pozwala na planowanie d艂u偶szych podr贸偶y.
Jak podaje Automotive News, Model 3 (cena to 35-59,5 tysi膮ca dolar贸w) oferuje zasi臋g ponad 385 kilometr贸w, VW ID.3 (33,1 tysi膮ca dolar贸w) mo偶e na jednym 艂adowaniu przejecha膰 od 330 do 550 kilometr贸w, Jaguar I-Pace (69,5 tysi膮ca dolar贸w) oko艂o 375 kilometr贸w, a Audi e-Tron (74,8 tysi膮ca dolar贸w) oko艂o 325 kilometr贸w. Serwis podkre艣li艂, 偶e poprawia si臋 r贸wnie偶 infrastruktura 艂adowania. Ionity, sp贸艂ka typu joint venture, w kt贸r膮 zainwestowali Daimler, VW, Ford, BMW i Hyundai, do 2020 roku zbuduje w Europie 400 stacji szybkiego 艂adowania. W 艣rod臋 ACEA wezwa艂o rz膮dy kraj贸w europejskich do zwi臋kszenia liczby punkt贸w 艂adowania w Europie do 2,8 miliona do 2030 roku.
Zach臋ty do zakupu
Przemys艂 motoryzacyjny intensywnie lobbuje jednak za zwi臋kszeniem przez rz膮dy zach臋t na pojazdy elektryczne. Ma to sprawi膰, 偶e ich zakup b臋dzie czym艣 r贸wnie codziennym jak zakup samochod贸w spalinowych.
W konsekwencji producenci motoryzacyjni licz膮, 偶e produkcja modeli z nap臋dem elektrycznym stanie si臋 bardziej op艂acalna. W Niemczech, gdzie swoje siedziby maj膮 VW, Mercedes, BMW, Continental, Bosch i ZF, rz膮d w przysz艂ym tygodniu b臋dzie obradowa膰 nad szeroko zakrojonymi dzia艂aniami w zakresie klimatu. Producenci samochod贸w maj膮 nadziej臋 na wi臋ksze dotacje ni偶 dotychczas. "Potrzebujemy silnego wsparcia, poniewa偶 je艣li do tego nie dojdzie", samo oferowanie samochod贸w elektrycznych nie wystarczy, aby sprzeda偶 nabra艂a tempa - podkre艣li艂 Tavares.
Protest
Przed terenem, na kt贸rym we Frankfurcie nad Menem odbywa si臋 doroczny Mi臋dzynarodowy Salon Samochodowy (IAA), w sobot臋 dosz艂o do wielotysi臋cznej demonstracji przeciwnik贸w aut i silnik贸w spalinowych.
Uczestnicy domagali si臋 natychmiastowej rezygnacji z silnik贸w spalinowych, zaprzestania produkcji aut terenowych, przej艣cia na ma艂e elektryczne auta miejskie i pe艂nej neutralno艣ci klimatycznej ruchu ulicznego do 2035 roku.
呕膮dali te偶 wi臋kszych udogodnie艅 dla rower贸w i transportu publicznego.
Autor: mb / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock