W maju 2023 roku zarejestrowano w Polsce 66 658 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony - poinformował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Oznacza to spadek w ujęciu rocznym o 4,2 procent. Samar podał, że biorąc pod uwagę wyniki wyłącznie majowe, pomijając pandemiczny 2020 rok, to najniższy wynik importu od 11 lat.
Przedstawiciele Samaru podali, że w maju br. zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów, bo 60 989 sztuk, stanowiły samochody osobowe. Jak wskazali, "wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej".
"Średni wiek aut sprowadzonych w maju bieżącego roku osiągnął dokładnie 12,80 roku, a po pięciu miesiącach wynosi 12,99 roku. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,08), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,94 roku)" - czytamy.
Od początku roku liczba rejestracji importowanych używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony wyniosła 318 357 i jest o 5 proc. niższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. Samar zaznaczył, że zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 290 845 sztuk - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 4,6 proc. mniej niż przed rokiem. Z kolei import samochodów użytkowych, 27 512 sztuk, spadł o 9,1 proc.
Import samochodów z Niemiec
Przedstawiciele Samaru zwrócili uwagę, że w rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. "Jest jednak istotna zmiana na liście popularności modeli: o ile pierwsze miejsce zajmuje nadal Audi A4, na drugą pozycję awansował Volkswagen Golf, wyprzedzając o 4 sztuki Opla Astrę, ubiegłorocznego lidera importu" - wskazano.
Najpopularniejszym źródłem importu, mimo bardzo dużego spadku, pozostają Niemcy. W okresie styczeń - maj 2023 roku import z tego kierunku wyniósł 167 456 samochodów, co oznacza spadek o 8,8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem. Niemcy mają 52,6-proc. udział w całym rynku.
Na podium są również Francja i Belgia, z liczbą odpowiednio 39 375 (spadek o 7,6 proc.) i 21 898 (wzrost o 2,3 proc.) aut. Pierwszą piątkę zamykają: Holandia - 17 762 sztuki (wzrost o 8,1 proc.) oraz Stany Zjednoczone - 15 409 sztuk (wzrost o 2,9 proc.).
"Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6 proc.). Wzrostami w TOP10 wyróżniają się natomiast Holandia (8,1 proc.) i kraje skandynawskie: Szwecja (29,9 proc.) i Norwegia (30,1 proc.)." - zaznaczono.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock