Amerykański oddział firmy Stellantis ogłosił akcję naprawczą, która ma objąć 76 tysięcy elektrycznych minivanów typu plug-in hybrid marki Chrysler. Producent wskazał, że w pojazdach może dochodzić do niespodziewanego zatrzymania pracy silnika. Akcja ma objąć nie tylko rynek amerykański, nie wiadomo jednak, czy na liście będzie Polska. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we wtorek poinformował o akcjach naprawczych innych producentów.
Agencja Reutera podała, że wezwanie obejmie 67 tys. minivanów Chrysler Pacifica Hybrid w USA oraz około 9 tys. pojazdów w innych krajach. Chodzi o pojazdy wyprodukowane w latach 2017-2023.
Według producenta samochodów - cytowanego przez Agencję Reutera - wewnętrzne złącze przewodów skrzyni biegów może spowodować zwarcie, co w efekcie może spowodować nieoczekiwane wyłączenie silnika.
Grupa Stellantis powstała w wyniku połączenia koncernów Fiat Chrysler i PSA. Włosko-amerykański Fiat Chrysler Automobiles, do którego należą takie marki jak Chrysler, Fiat, Jeep, Dodge, Ram i Maserati, a także francuska Groupe PSA, właściciel m.in. marek Peugeot oraz Opel, uzgodniły warunki fuzji w grudniu 2019 roku.
Informacje dla polskich właścicieli samochodów
Nie wiadomo, czy akcja naprawcza Stellantis będzie również dotyczyła polskiego rynku. Wezwania do warsztatów otrzymają na pewno niektórzy polscy właściciele pojazdów innych producentów. Komunikaty w tej sprawie pojawiły się we wtorek na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak czytamy, spółka Volkswagen Group Polska przekazała, że w samochodach marki Volkswagen, modele: Tiguan (typ: AX), Passat (typ: CB), Golf (typ: CD), Arteon (typ: 3H) i Multivan (typ: T7 i ST), wyprodukowanych w Niemczech między kwietniem 2019 roku a lutym 2022 roku, "zabezpieczenie w układzie wysokonapięciowym zostało wyprodukowane ze zbyt małą ilością piasku gaśniczego". "W przypadku zwarcia dochodzi do zadziałania zabezpieczenia i przerwania przepływu prądu. W przypadku pęknięcia zabezpieczenia i zwarcia w instalacji istnieje ryzyko pożaru" - wskazano w komunikacie UOKiK-u.
Jak poinformowano, na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 121 pojazdów. "Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu montażu nad skrzynką rozdzielczą akumulatora wysokiego napięcia dodatkowej ochronnej maty izolacyjnej" - dodano.
Wezwań do serwisów z tego samego powodu mogą się też spodziewać właściciele niektórych samochodów marki Skoda. Spółka Volkswagen Group Polska poinformowała, że chodzi o modele Octavia i Superb (typ: 3T i NX), wyprodukowane w Czechach między styczniem 2019 roku a lutym 2022 roku. W tym przypadku na rynku polskim kampanią naprawczą objęte są łącznie 394 pojazdy.
Ponadto spółka Hyundai Motor Poland powiadomiła, że w samochodach marki Hyundai IONIQ 5 (EV), wyprodukowanych w Korei Południowej od 5 lipca 2022 roku do 19 listopada 2022 roku, na naklejce z numerem VIN mogą znajdować się nieprawidłowe dane masy pojazdu. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 47 pojazdów. "Posiadacze pojazdów zostaną powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w ASO Hyundai w celu wymiany naklejki z numerem VIN" - czytamy.
Źródło: Reuters, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock