Pod koniec lipca po polskich drogach jeździło 28 301 elektrycznych samochodów osobowych. Oznacza to wzrost o 134 procent w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem - wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Opracowanie PZPM i PSPA powstało na podstawie złożonych analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.
Samochody elektryczne w Polsce
Z końcem lipca br. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 28 301 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Z tego, 48 proc. (13 606 sztuk) stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV), a pozostałe 52 proc. (14 695 sztuk) to hybrydy typu plug-in (PHEV).
Jak podano, park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1034 pojazdy. Rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lipca składała się z 10 984 modeli. Zwiększa się również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 273 tys. 133 sztuk - wynika z danych PZPM i PSPA.
Pod koniec lipca park autobusów elektrycznych w Polsce sięgnął 554 modeli. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br. flota elektrobusów powiększyła się o 122 pojazdy.
Stacje ładowania
Z "Licznika elektromobilności" wynika, że wraz z rosnącą liczbą pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ich ładowania. Pod koniec lipca w Polsce funkcjonowało 1557 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3037 punktów). Jak czytamy w raporcie, 32 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy 22 kW lub niższej. W lipcu uruchomiono 36 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania (73 punkty).
Jak wskazał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, w ostatnich miesiącach na polskim rynku zarejestrowano większą liczbę hybryd typu plug-in niż samochodów całkowicie elektrycznych. To trend, który w pierwszym półroczu 2021 roku zaobserwowano również m.in. w Niemczech, Hiszpanii czy we Włoszech. Pojazdy bezspalinowe notują za to przewagę w Niderlandach, Francji oraz w Wielkiej Brytanii.
"W Polsce wyższy udział hybryd plug-in to przede wszystkim wypadkowa bogatszej oferty modelowej (82 PHEV do 68 BEV), niewystarczającego stopnia rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury ładowania oraz faktu, że wiele przedsiębiorstw wstrzymało realizację planów związanych z wymianą floty w oczekiwaniu na uruchomienie dotacji z programu 'Mój Elektryk'" - ocenił Mazur.
Jak zaznaczył, wszystkie te czynniki mają charakter przejściowy, "jednak szczególnie istotne wyzwanie w dalszym ciągu stanowi zapewnienie dostępu do ładowarek osobom, które nie mają możliwości naładowania samochodu elektrycznego z prywatnego źródła energii".
Zdaniem prezesa PZPM Jakuba Farysia dobrą informacją jest zwiększenie rejestracji elektrycznych autobusów miejskich i blisko podwojenie rejestracji elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN Turbo