W czwartym kwartale 2022 roku liczba zgłaszanych szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych spadła o 10,4 procent - podała Grupa PZU, powołując się na szacunkowe dane Komisji Nadzoru Finansowego. Według państwowego ubezpieczyciela można to łączyć ze zmianą modelu pracy oraz zmianami w taryfikatorze mandatów i punktów karnych "przekładających się na większą rozwagę wśród kierowców".
Grupa PZU poinformowała w czwartek, że w 2022 roku miała 3,37 mld zł zysku wobec 3,34 mld zł za 2021 rok. Prezes PZU Beata Kozłowska-Chyła wskazała, że w ubiegłym roku Grupa wypracowała "najwyższy wynik netto od debiutu PZU SA na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie przed 13 laty". Jak możemy przeczytać w raporcie państwowego ubezpieczyciela "wyższe stopy procentowe kreują popyt na produkty ubezpieczeniowo-inwestycyjne".
Ubezpieczenia komunikacyjne OC
Tomasz Kulik z zarządu Grupy PZU i dyrektor finansowy, zwrócił uwagę, że od początku 2021 roku na polskim rynku następuje coraz szybszy przyrost liczby polis AC w relacji do obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego OC. - W ostatnich dwóch latach poziom tego wysycenia zwiększył się o 2,6 punktu procentowego - do 30,5 procent. Rosnąca liczba umów w połączeniu z wyższą średnią składką, wynikającą ze wzrostu wartości pojazdów i tym samym sum ubezpieczeń, powinna prowadzić do kontynuacji wzrostu przypisu z autocasco, zarówno w segmencie masowym, jak i korporacyjnym - ocenił. Jego zdaniem spodziewana jest kontynuacja tego trendu w tym roku.
Jednocześnie Grupa PZU poinformowała w raporcie o spadku rentowności rynku OC. W trzecim kwartale 2022 roku była "zauważalna stabilizacja średniej składki OC komunikacyjnego (nieznaczny spadek r/r), przy jednoczesnym spadku rentowności ubezpieczycieli na rynku OC" - czytamy. W trzecim kwartale 2022 roku odnotowano spadek średniej rynkowej ceny OC o 1 proc. rok do roku, a w czwartym kwartale 0,1 proc.
"Utrzymanie niskich cen na rynku OC, przy jednoczesnym dalszym wzroście wartości średniej szkody, może przełożyć się na dalsze obniżenie rentowności ubezpieczycieli" - zaznaczył państwowy ubezpieczyciel. Jak wyjaśniono, na rosnący koszt odszkodowań i świadczeń ma wpływ inflacja przekładająca się wzrost cen części zamiennych i kosztów napraw.
Z drugiej strony, według szacunkowych danych KNF-u, które przytoczono w raporcie, w czwartym kwartale 2022 roku liczba zgłaszanych szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych spadła o 10,4 proc. Według PZU niższą częstość szkód "można łączyć z trwałą zmianą modelu pracy (popularyzacja rozwiązań hybrydowych) oraz zmian w taryfikatorze mandatów i punktów karnych przekładających się na większą rozwagę wśród kierowców".
Wyższe kary dla kierowców
Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw, z pewnymi wyjątkami, weszła w życie od początku 2022 roku. Przepisy zwiększyły wysokość grzywny, które można nałożyć w postępowaniu mandatowym - z 500 zł do 5 tys. zł, a w przypadku zbiegu wykroczeń - do 6 tys. zł.
Z kolei od 17 września za niektóre wykroczenia jednorazowo można otrzymać nawet 15 punktów karnych. Po zmianach głębiej do portfela sięgną natomiast kierowcy popełniający to samo wykroczenie w ciągu dwóch lat. Zgodnie z przepisami dla nich kary grzywny wzrosną dwukrotnie. Zasada recydywy nie obejmuje jednak wszystkich wykroczeń.
Źródło: TVN24 Biznes, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock