Apteczka jako element obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych przez dealerów - to jedna z propozycji poprawek do ustawy o systemach homologacji pojazdów. Dokumentem zajmuje się obecnie senacka Komisja Infrastruktury.
Ustawa o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia dostosowuje polskie prawo do prawodawstwa unijnego. Określa zasady wyznaczania służb technicznych w celu rzetelnego i prawidłowego przeprowadzania badań na potrzeby procedur homologacyjnych. Przewiduje ponadto alternatywną możliwość uzyskania świadectwa homologacji dodatkowej instalacji gazowej.
Obowiązkowa apteczka w nowych samochodach
We wtorek senacka komisja infrastruktury zaproponowała poprawki do ustawy o charakterze legislacyjnym i doprecyzowującym, które wysunęło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Poprawki zgłosił też Artur Dunin (KO), m.in. dotyczące likwidacji zobowiązań finansowych nałożonych na podmioty kontrolowane. W środę podczas posiedzenia Senatu Wojciech Konieczny (Lewica) złożył kolejną poprawkę, by apteczka była elementem obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych przez dealerów. Wskazał, że w wielu krajach unijnych jest wymóg posiadania apteczki spełniającej określone standardy. Ustawę ponownie rozpatrzy senacka Komisja Infrastruktury.
Nowy system naliczania opłat
Ustawa wprowadza m.in. nowy system naliczania opłat za wydanie dokumentów homologacyjnych - w systemie opłaty za godzinę pracy przedstawiciela Transportowego Dozoru Technicznego w wysokości 3,75 proc. ogłaszanej przez prezesa GUS kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
Wskazano przy tym maksymalne stawki opłat za poszczególne czynności, które są analogiczne jak stawki obowiązujące w ustawie Prawo o ruchu drogowym, np. za wydanie świadectwa homologacji typu UE nie więcej niż 1600 zł, a za zmianę takiego świadectwa nie więcej niż 400 zł.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock