Zasady tworzenia korytarza życia zostały prawnie uregulowane w 2019 roku. Nie wszyscy kierowcy pamiętają jednak, jakie to zasady i jak poprawnie tworzyć korytarz życia. Co robić, gdy w korku zbliża się do nas pojazd uprzywilejowany?
● Tworzenie korytarzy życia jest obowiązkowe na drogach z co najmniej dwoma pasami ruchu, gdy jest na nich korek i pojawi się pojazd uprzywilejowany. ● Korytarz życia powinien zawsze powstawać pomiędzy skrajnie lewym pasem ruchu a pasem sąsiednim. W tym celu należy zjechać, odpowiednio, skrajnie do lewej lub do prawej krawędzi pasa. ● Do korzystania z korytarza życia uprawnione są jedynie pojazdy uprzywilejowane. ● Za nieutworzenie korytarza życia lub wjazd na niego grozi mandat w wysokości 500 zł, punkty karne, a nawet utrata prawa jazdy.
Korytarz życia – regulacje prawne
Ustawa z dnia 16 października 2019 r. przyniosła dwie istotne zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Pierwszą z nich były przepisy dotyczące obowiązku tzw. jazdy na suwak). Druga istotna zmiana to wprowadzenie obowiązku tworzenia przez kierowców korytarzy życia.
Kwestię korytarzy życia reguluje art. 9 znowelizowanej ustawy. Na jego mocy uczestnicy ruchu są zobowiązani do ułatwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu poprzez usunięcie się z drogi lub zatrzymanie. Przepis określa też, jak to usunięcie się z drogi powinno przebiegać.
Na czym polega korytarz życia?
Korytarz życia to nic innego, jak pas miejsca na jezdni, utworzony przez stojące samochody w celu ułatwienia przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu, np. karetce pogotowia czy straży pożarnej. Obowiązek jego tworzenia pojawia się w sytuacji, gdy na drodze, która ma co najmniej dwa pasy ruchu w tym samym kierunku, występuje zwiększone natężenie ruchu, czyli korek lub zator, a do kierowców zbliża się pojazd uprzywilejowany.
Do jazdy korytarzem życia upoważnione są wyłącznie pojazdy uprzywilejowane. Wyjątkiem od tej zasady są jedynie pojazdy należące do zarządców dróg biorących udział w akcji ratowniczej lub do pomocy drogowej. Oznacza to, że pozostałym kierowcom bezwzględnie nie wolno wjeżdżać na utworzony korytarz życia ani korzystać z niego.
Warto pamiętać, że obowiązek tworzenia korytarza życia następuje dopiero wraz z pojawieniem się pojazdu uprzywilejowanego. Kierowcy nie muszą więc tworzyć go zawsze, gdy na drodze wielopasmowej jest zator. Jednocześnie jednak gdy już pojazd uprzywilejowany się zbliża, ważne jest szybkie działanie. Im szybciej kierowcy utworzą przejezdny korytarz życia, tym większe są szanse na ratunek – liczyć może się każda sekunda.
Jak zrobić korytarz życia?
Tworzenie korytarza życia to często kwestia życia i śmierci. Dlatego podczas usuwania się z drogi dopuszczalne jest nie tylko zjechanie do krawędzi zajmowanego dotąd pasa ruchu, ale również wjechanie na pas awaryjny, buspas, pobocze czy nawet pas zieleni, jeżeli takowe sąsiadują z naszym pasem. Pojazd uprzywilejowany, gdy tworzony jest korytarz życia, powinien bowiem poruszać się właśnie tym korytarzem, a nie np. pasem awaryjnym.
Korytarz życia na autostradzie
Tworzenie korytarzy życia w wielu krajach od lat funkcjonuje na drogach wielopasmowych. W Polsce również coraz więcej kierowców tak postępowało, jednak do 2019 roku brakowało regulujących to przepisów. W rezultacie uczestnicy ruchu drogowego nie zawsze wiedzieli, jak taki korytarz utworzyć. Brakowało też sankcji wobec tych, którzy to utrudniają.
Na autostradzie tworzenie korytarza życia wygląda podobnie, jak na każdej innej drodze. W przypadku jezdni z dwoma pasami ruchu kierowcy na lewym pasie zobowiązani są do zjechania jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu. Analogicznie kierowcy na prawym pasie ruchu powinni zjechać jak najbliżej prawej krawędzi swojego pasa.
Korytarz życia na drodze trzypasmowej
Na drogach mających w jednym kierunku jazdy po trzy pasy ruchu lub więcej korytarz życia zawsze tworzony powinien być pomiędzy skrajnie lewym pasem i pasem z nim sąsiadującym. Oznacza to, że kierowcy ze skrajnie lewego pasa ruchu zobowiązani są do zjechania w lewo, a kierowcy ze wszystkich pozostałych pasów – do zjechania w prawo.
Dzięki tej zasadzie zarówno kierowcy tworzący korytarz życia, jak i kierowcy pojazdów uprzywilejowanych nie powinni mieć wątpliwości, w którym miejscu korytarz powinien powstać i jak go utworzyć.
Korytarz życia – mandat
Za nieutworzenie korytarza życia lub niepoprawne ustawienie swojego samochodu kierowcy grozi mandat w wysokości do 500 zł. W wyjątkowych sytuacjach trzeba liczyć się ze sprawą w sądzie, w wyniku której możliwa jest utrata prawa jazdy.
Jeszcze dotkliwsze kary przewidziane są w przypadku wykorzystania korytarza życia przez pojazdy nieuprawnione. Za to grozi nie tylko mandat i sześć punktów karnych, ale również zatrzymanie przez policję prawa jazdy. Taka kara stosowana jest w sytuacji, w której kierowca, w ocenie policji, spowodował zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Źródło: red.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock