Spółka Volkswagen Poznań ogłosiła redukcję zatrudnienia do końca przyszłego roku. "Prognozowany zmniejszony popyt na nowe samochody wymaga już teraz podjęcia stanowczych kroków i dopasowania zapotrzebowania na personel do średnioterminowych planów produkcyjnych" - podkreślił prezes zarządu Volkswagen Poznań Jens Ocksen.
Spółka wskazała w przesłanym nam komunikacie, że trwająca pandemia COVID-19 na całym świecie i słaba sytuacja ekonomiczna "spowodowała niepewność oraz znaczące obniżki na rynkach zbytu Volkswagen Poznań".
"Globalna sytuacja gospodarcza nie pozostawia złudzeń. Pandemia koronawirusa spowodowała poważne straty na każdym z kontynentów. Konsekwencje w oczywisty sposób odczuwa także nasze przedsiębiorstwo" - zaznaczył Jens Ocksen.
Volkswagen Poznań zwolni część pracowników
Pod koniec kwietnia zakłady Volkswagen Poznań wznowiły produkcję samochodów. "Po pięciu tygodniach przerwy, 27 kwietnia, wznowiliśmy produkcję samochodów w niepełnym wymiarze. Przez trzy tygodnie praca odbywała się tylko na jednej zmianie. Dzisiaj (18 maja), zachowując najwyższe standardy bezpieczeństwa i higieny pracy, zwiększamy ilość produkowanych samochodów i rozpoczynamy pracę na trzy zmiany wciąż jednak w niepełnym wymiarze" - wyjaśnił prezes zarządu Volkswagen Poznań.
"Prognozowany zmniejszony popyt na nowe samochody wymaga już teraz podjęcia stanowczych kroków i dopasowania zapotrzebowania na personel do średnioterminowych planów produkcyjnych" - podkreślił. Ocksen podał, że "to będzie oznaczało, że pracę w Volkswagen Poznań zakończy do końca 2021 roku około 450 pracowników, głównie będą to osoby z umowami na czas określony". Pomimo redukcji zatrudnienia spółka pozostanie największym pracodawcą w Wielkopolsce, zatrudniającym 10 tysięcy pracowników.
Członek zarządu do spraw personalnych i organizacji Jolanta Musielak poinformowała, że trwają rozmowy ze związkiem zawodowym NSZZ "Solidarność" "na temat organizacji pracy i możliwości wdrożenia rozwiązań wspomagających, dodatkowych jak insourcing czy dalsze inwestycje w przekwalifikowanie personelu, co mogłoby uratować część miejsc pracy".
Jednocześnie spółka zapewniła, że niezależnie od występujących zmian w poznańskiej spółce, w drugiej połowie roku rozpocznie się seryjna produkcja modelu Caddy5.
Fiat przedłużył zawieszenie
Fabryka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Tychach w piątek przedłużyła okres zawieszenia produkcji o kolejny tydzień, do 24 maja. Przestój trwa także w innych europejskich zakładach FCA.
Fabryka, zatrudniająca około 2,2 tysiąca osób, od połowy marca nie produkuje samochodów z powodu pandemii COVID-19. Przed przestojem fabryka w Tychach wytwarzała dziennie średnio 1040 samochodów - ponad dwumiesięczny przestój oznacza ubytek w produkcji rzędu blisko 50 tysięcy aut.
W ostatnich dwóch miesiącach produkcję zawiesiło lub poważnie ograniczyło także wiele firm motoryzacyjnych działających w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, między innymi fabryki Grupy PSA w Gliwicach (gdzie produkowany jest Opel Astra) i Tychach (wytwórca silników), a także działająca w Bielsku-Białej i Sosnowcu firma Marelli.
Źródło: TVN24 Biznes, PAP
Źródło zdjęcia głównego: Volkswagen Poznań