Koszt powstania autostrady czy ekspresówki jest uzależniony od wielu czynników. Ile kosztuje kilometr drogi? Jak zmieniała się cena w ostatnich latach? Informację w tej sprawie przedstawiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Ile kosztuje kilometr drogi - czynniki
Wpływ na koszt drogi ma jej klasa, ukształtowanie terenu i jego geologia, liczba obiektów inżynierskich i węzłów drogowych, nośność nawierzchni czy zakres prac, jakie są do wykonania na danym odcinku nowo budowanej drogi - wyjaśnia GDDKiA.
"Przy uwzględnieniu łącznych kosztów inwestycji bierzemy pod uwagę również wartość wypłaconych odszkodowań za przejęte nieruchomości, które są zdecydowanie wyższe w sąsiedztwie dużych miast" - czytamy w komunikacie.
Do tego trzeba doliczyć specyfikę danego regionu i lokalnego rynku: dostępność kruszyw oraz pracowników.
Koszt budowy drogi - skąd różnice w cenie?
Jak podkreślają drogowcy, średnie ceny budowy autostrady i drogi ekspresowej są porównywalne. "Na brak zdecydowanych różnic ma wpływ większa liczba generujących koszty węzłów, które na drogach ekspresowych mogą być lokowane częściej niż na autostradach" - napisano.
Drogi główne ruchu przyspieszonego - GP - są nieco niższej klasy i co do zasady tańsze w budowie. Ostateczna cena jest jednak uzależniona od tych samych czynników - jak w przypadku autostrad i dróg ekspresowych.
Koszt budowy drogi - dwa podejścia
Jak wyliczamy średnią wartość kosztu budowy jednego kilometra? Możemy podejść do tego w wąskim zakresie - cenę wyliczamy na podstawie kosztów projektu i robót budowlanych.
Drugie, szersze podejście uwzględnia wszystkie koszty przygotowania i realizacji inwestycji. "Wtedy pod uwagę bierzemy nie tylko koszty projektu i budowy, ale również przygotowanie niezbędnej dokumentacji na etapie przygotowania inwestycji, wykup nieruchomości na terenach, gdzie droga będzie przebiegała, nadzory nad realizacją robót, badania archeologiczne itd." - tłumaczy GDDKiA.
Oto zestawienie GDDKiA:
Cena za kilometr
Jak wynika z grafiki GDDKiA, koszty budowy autostrady w 2019 roku znacząco spadł w stosunku do roku 2018, a w 2020 roku ponownie wzrósł. W ostatnich trzech latach, cena za kilometr autostrady w 2018 roku była najwyższa.
"W umowach zawieranych na budowę dróg ekspresowych wynik jest nieco inny. To 2019 rok okazał się najdroższy w przeliczeniu na kilometr, rok 2020 zbliżony do roku ubiegłego, zaś 2018 rok był najtańszy pod względem kosztu budowy jednego kilometra drogi ekspresowej" - podaje GDDKiA.
Średni koszt budowy 1 kilometra autostrady wynosił w 2018 roku 42,4 mln zł, w 2019 roku - 35,6 mln zł, a w 2020 roku - 47,8 mln zł.
Jeśli chodzi o drogi ekspresowe to cena 1 kilometra w 2018 roku to było 47,3 mln zł, w 2019 roku - 59,9 mln zł, a w 2020 roku - 59,8 mln zł.
Natomiast średni koszt 1 kilometra drogi głównej ruchu przyspieszonego wynosił w 2018 roku 31,7 mln zł, w 2019 roku - 23,2 mln zł, a w 2020 roku - 57,3 mln zł.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA