Wbrew niektórym głosom w rządzie, uważam, że podnoszenie akcyzy na używane auta to bardzo zły pomysł - podkreślił we wpisie na Twitterze Paweł Szefernaker, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji. W ten sposób odniósł się do słów wicepremier Jadwigi Emilewicz o tym, że takie rozwiązanie jest rozważane.
O możliwej podwyżce akcyzy na używane auta wicepremier Jadwiga Emilewicz mówiła podczas wtorkowej konferencji prasowej "Innowacyjny ekosystem dla elektromobilności. Wyniki programu akceleracyjnego Pilot Maker Elektro ScaleUp". - Rozważamy powrót do regulacji, która była opracowana w ubiegłej kadencji, która podnosi akcyzę na samochody używane - powiedziała minister rozwoju.
Emilewicz dodała, że trwają rozmowy z Ministerstwem Finansów i Ministerstwem Klimatu dotyczące "konieczności normalizacji rynku".
Akcyza na używane samochody
Paweł Szefernaker słowa wicepremier skomentował we wtorek na Twitterze. "Wbrew niektórym głosom w rządzie, uważam, że podnoszenie akcyzy na używane auta to bardzo zły pomysł!" - ocenił.
"Dzięki rządom PiS coraz więcej Polaków stać na nowe auto. Jestem przekonany, że lepsza sytuacja finansowa Polaków będzie napędzać sprzedaż nowych aut, jednocześnie nie będzie podnoszony podatek dla tych, których na zakupy w salonie samochodowym nie stać" - napisał wiceminister.
Wysokość akcyzy zależy od rodzaju samochodu. Wysokość akcyzy na pojazdy silnikowe to 3,1 proc. wartości w przypadku aut, gdzie pojemność silnika nie przekracza 2000 cm3 i 18,6 proc. w autach o pojemności od 2001 cm3 do 3500 cm3.
Import używanych aut
Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że od stycznia do sierpnia tego roku, import używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony wyniósł 541 866 sztuk. To o 20,6 procent mniej niż rok wcześniej.
Średni wiek aut sprowadzonych w 2020 roku to 11 lat i 10 miesięcy, w samym sierpniu 11 lat i 9 miesięcy. Samochody z silnikami Diesla w sierpniowym imporcie aut osobowych stanowiły 43,3 procent.
Najbardziej popularne marki wśród importowanych aut używanych to Volkswagen, Opel i Ford. Na czwartym miejscu jest Audi, na piątym - Renault, a szóste miejsce należy do BMW. Jak wynika z raportu, trzy pierwsze marki stanowią łącznie blisko 30 procent tegorocznego importu.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock