Spółka Stalexport Autostrada Małopolska chce podwyższyć opłaty za przejazd autostradą A4 na odcinku między Katowicami a Krakowem. Zmiany w cenniku mają objąć wyłącznie samochody o dwóch osiach z pierwszej kategorii, czyli między innymi auta osobowe. Koncesjonariusz wystąpił z wnioskiem o zgodę na podwyżki do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Podwyżki mają wejść w życie od 1 października 2020 roku.
Zmiana opłat ma dotyczyć wyłącznie pojazdów z kategorii pierwszej, czyli samochodów o dwóch osiach. Zgodnie z wnioskiem, opłata ma wzrosnąć z 10 zł do 12 zł na każdym placu poboru opłat (PPO) autostrady A4 Katowice-Kraków, czyli w Mysłowicach i Balicach. Oznacza to, że kierowcy zapłacą za przejazd całym odcinkiem 24 zł, a nie 20 zł jak dotychczas.
Jak podano, stawki za przejazd odcinkiem autostrady pojazdami pozostałych kategorii, czyli kategorii drugiej i trzeciej (20 zł na każdym PPO) oraz kategorii czwartej i piątek (35 zł na każdym PPO) nie ulegną zmianie.
Według szacunków spółki, przychody z poboru opłat na autostradzie A4 Katowice-Kraków po pierwszym półroczu 2020 roku wyniosły 126,7 mln zł, z czego 72,5 mln zł dotyczyło samochodów osobowych.
Płatności automatyczne na A4
To jednak nie koniec zmian. Od października br. ma się zmienić również wysokość stawki preferencyjnej za przejazd pojazdów kategorii pierwszej (z wyłączeniem motocykli) z wykorzystaniem płatności automatycznych. Wyniesie ona 8 zł na każdym PPO wobec 7 zł obowiązujących do 30 września.
Od początku tego roku spółka zdecydowała się na wprowadzenie preferencyjnych stawek dla kierowców korzystających z automatycznych sposobów płatności: A4Go, Autopay, SkyCash lub Telepass. Początkowo stawki miały obowiązywać przynajmniej do końca marca, ten okres przedłużano już kilkukrotnie.
Zachowane zostaną stawki preferencyjne dla przejazdów pojazdów pozostałych kategorii, czyli kategorii drugiej i trzeciej (17 zł na każdym PPO) i kategorii czwartej i piątej (30 zł na każdym PPO).
W opublikowanym w czwartek raporcie giełdowym przedstawiciele spółki nie wyjaśnili przyczyn wnioskowanej podwyżki. Z danych spółki wynika, że na jej tegoroczne wyniki znacząco wpływa pandemia COVID-19. Od początku tego roku do 26 lipca natężenie ruchu na A4 między Katowicami a Krakowem było średnio o 23,2 procent mniejsze niż w tym samym czasie rok wcześniej. Aut osobowych było mniej średnio o 25,3 procent, a ciężarówek 12,6 procent.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock