Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Wykonawca obwodnicy Marek do ministra: nie mamy opóźnień

Warszawa

GDDKiABudowa obwodnicy - odcinek wykonywany przez Astaldi

Nie ma opóźnień na budowanym przez firmę Astaldi odcinku obwodnicy podwarszawskich Marek, prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem i zostaną zakończone w terminie - zapewnia PAP rzecznik wykonawcy Mateusz Witczyński.

To odpowiedź firmy Astaldi, która buduje jeden z odcinków obwodnicy Marek - drogi ekspresowej S8 (7 kilometrów od Kobyłki do węzła Radzymin Południe), na stwierdzenie wiceministra infrastruktury Jerzego Szmita, który 22 marca przekazał, że zagrożony jest lipcowy termin oddania trasy do użytku. O sprawie informowaliśmy na tvnwarszawa.pl.

W piątek rzecznik Astaldi Mateusz Witczyński powiedział, że nie ma opóźnień na budowanym przez tę firmę odcinku. - Prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem i zostaną zakończone w terminie - przekazał.

14 zadań zrobionych w 100 proc.

Witczyński dodał, że - zgodnie ze stanem na 23 grudnia 2016 roku - z 20 wyznaczonych zadań w 100 proc. było zrealizowanych już 14, jedno - w 99 proc., kolejne dwa - w 98 proc., jedno - w 95 proc., a dwa (zbiorniki retencyjne i konstrukcje ekranów akustycznych) w 46 i 23 procentach. Inwestorem budowy jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Mierzący około 15 km fragment drogi ekspresowej S8 ma połączyć Marki z Radzyminem. Przetargi na budowę wygrały włoskie firmy Astaldi i Salini. Kontrakt podzielono na dwa zadania. Za powstanie 8 kilometrów drogi od węzła Marki do węzła Kobyłka odpowiada firma Salini (Zadanie I). Astaldi buduje 7-kilometrowy odcinek od Kobyłki do węzła Radzymin Południe (Zadanie II). - Wiceminister był na odcinku Saliniego, bo jego ideą była rozmowa właśnie z tą firmą. Nie tylko o tym kontrakcie rozmawiał. No i odnosił się do Zadania I, czyli firmy Salini - wyjaśniła rzeczniczka GDDKiA Małgorzata Tarnowska.

Salini zobligowana do przyśpieszenia

GDDKiA na swoich stronach internetowych przekazała też, że "firma Salini została zobligowana do ukończenia najważniejszych prac w okresie letnim tak, aby latem można było trasę, przynajmniej jezdnie główne, udostępnić kierowcom i w ten sposób udrożnić tranzyt. Pozostałe prace, np. prowadzone na węzłach oraz poza pasem drogowym, wykonawca ukończyłby w późniejszym terminie". Odcinek realizowany przez Salini (Zadanie I) jest podzielony na 19 części. Zgodnie ze stanem na 31 grudnia 2016 r. cztery elementy były zrealizowane w 100 proc., jedno - w 99 proc., jedno - w 98 proc., jedno - w 96 proc., jedno - w 84 proc., jedno - w 83 proc., jedno - w 81 proc., jedno - w 77 proc., jedno - w 70 proc., jedno - w 56 proc., jedno - w 52 proc., trzy - w 50 proc., jedno - w 43 procentach. Firma Salini nie przekazała PAP swojego stanowiska.

Astaldi buduje metro i POW

Astaldi to włoska firma budowlana, wyspecjalizowana w drążeniu tuneli i wymagających technicznie projektach. W stolicy buduje m.in. drugą linię warszawskiego metra, ursynowski odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy. Rzecznik firmy podkreślił, że na zasadach partnerskich współpracuje z polskimi kontrahentami, jak np. Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki, ponadto kooperuje z największymi ośrodkami akademickimi w Polsce: Politechniką Warszawską oraz Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie. W świecie firma m.in. zaangażowała się natomiast w konstrukcję największego teleskopu świata E-ELT (European Extremely Large Telescope), powstającego w Cerro Armazones w Chile, a także tamy i hydroelektrowni Muskrat Falls w Kanadzie. Na swoim koncie ma ok. 800 km tuneli.

Zobacz filmy z budowy trasy S8:

Powstaje obwodnica Marek - fragment S8Artur Węgrzynowicz, Marcin Chłopaś, tvnwarszawa.pl
wideo 2/2

PAP