Kończy się budowa centralnego odcinka II linii metra. Można już zobaczyć, jak wyglądają nowe stacje. Siedem przystanków podziemnej kolejki różnią nie tylko kolory.
RONDO DASZYŃSKIEGO
Peron tej wolskiej stacji znajduje się 15 metrów pod ziemią i to właśnie stąd do drążenia tuneli metra startowały dwie tarcze – „Anna” i „Maria”. Wejścia położone są po zachodniej stronie Ronda Daszyńskiego – łącznie zaprojektowano ich siedem. Dostępnych ma być też pięć wind.
W środku stacji pasażerów przywita przede wszystkim krwistoczerwona kolorystyka ścian.
RONDO ONZ
Ta stacja znajduje się bezpośrednio pod rondem. W środku dominują jasne kolory. Dostać można się na nią 8 wejściami z narożników ronda i trzema z wysepek tramwajowych. Będzie również siedem wind.
Peron tego przystanku położonego na granicy Woli i Śródmieścia znajduje się na głębokości 14 metrów.
ŚWIĘTOKRZYSKA
To przede wszystkim stacja przesiadkowa – z niej będzie można przejść bezpośrednio na perony I linii metra. Znajduje się wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej, a sam peron został stworzony 19 metrów pod ziemią. Na ścianach i sufitach przeważa żółta barwa. By pasażerowie mogli się na nią dostać, stworzono 6 nowych wejść i cztery windy.
NOWY ŚWIAT – UNIWERSYTET
To najgłębsza stacja na całym centralnym odcinku - na głębokości 23 metrów. - Głębokość stacji wynika z jej usytuowania w pobliżu korony skarpy – informują budowniczowie metra. Wybudowano ją wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej pomiędzy Czackiego a Nowym Światem. Prowadzi do niej pięć wejść, dostępne mają być dwie windy.
W środku dominuje kolor fioletowy.
CENTRUM NAUKI KOPERNIK
To stacja, o której mówiło się najwięcej i nadal będzie w kręgu zainteresowań. W nocy z 13 na 14 sierpnia 2012 roku została ona zalana, a woda wymyła mi.in. grunt pod tunelem Wisłostrady, a efekt jest taki, że w środku nadal toczą się prace.
Stacja znajduje się 19 metrów pod ziemią, a jej zagłębienie wynika z tego, że tunele metra trzeba było poprowadzić pod rzeką. Wejścia na peron będą trzy, tyle samo będzie wind. W środku widać przede wszystkim kolor morski.
STADION NARODOWY
Znajduje się w pobliżu stacji kolejowej, niedaleko Stadionu Narodowego. Peron znajduje się 13 metrów pod ziemią. Ten największy przystanek centralnego odcinka ma również tory odstawcze, stąd możliwe będzie przedłużenie linii na Gocław.
Wzdłuż stacji zaprojektowano rząd słupów stożkowych, które będą spełniać rolę świetlików. Dominuje tu kolor zielony. Łącznie do dyspozycji pasażerów będzie siedem wejść i pięć wind.
DWORZEC WILEŃSKI
Ta stacja znajduje się pod ulicą Targową – pomiędzy Białostocką a al. Solidarności, peron znajduje się 13 metrów pod ziemią. Łącznie będzie tu 13 wejść i 11 wind. W środku przeważa kolor ciemnoniebieski.
ran/mz
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta