TVN Meteo | Nauka

phys.org
dino
dinocarnegiemnh.org
Dinozaury

Naukowcy odnaleźli skamieniałe szczątki najstarszego prekursora dinozaurów występujących na terenach Ameryki Południowej. Odkrycie, którego dokonano w Brazylii, dowodzi, że żyły one o milion lat wcześniej, niż uważano dotychczas.

Najstarsze dinozaury na świecie żyły około 230 milionów lat temu w Argentynie i Brazylii. W niektórych miejscach Argentyny odnaleziono szczątki prekursorów tych gadów, które występowały 236 milionów lat temu i mierzyły nie więcej niż metr długości. Zapis kopalny w Argentynie jest stosunkowo bogaty. Nie można tego powiedzieć o Brazylii.

Teraz badacze odnaleźli jednak w brazylijskim stanie Rio Grande de Sul skamieniałą kość udową o długości 11 centymetrów. Jej cechy pozwoliły na przypisanie jej do grupy dinozauromorfów, do której należą dinozaury i organizmy blisko z nimi spokrewnione.

Jak poinformowali naukowcy, skamieniałość pochodzi sprzed 237 milionów lat. Oznacza to, że prekursorzy dinozaurów żyli na terenach Ameryki Południowej o milion lat wcześniej, niż uważano do tej pory.

Odkryta kość udowaMaurício Silva Garcia/Rodrigo Temp Müller
Tak mógł wyglądać najstarszy prekursor dinozaura w Ameryce PołudniowejCaetano Soares

Inne odkrycia

W miejscu, gdzie dokonano odkrycia, badacze znaleźli również liczne szkielety dużych gadów, takich jak Prestozucha, spokrewnionego z krokodylami. Miał nawet siedem metrów długości.

Artykuł opisujący badanie, którego dokonali paleontolodzy z Federal University of Santa Maria w Brazylii, ukazał się w czasopiśmie "Gondwana Research".

Autor:ps