Amerykańska firma Mondelez, producent czekolady Toblerone, musi usunąć wizerunek góry Matterhorn z opakowania. Powód? Przeniesienie części produkcji ze Szwajcarii na Słowację. A to według szwajcarskich przepisów oznacza, że czekolada nie spełnia już kryterium "szwajcarskości".
Toblerone to słynna czekolada w kształcie charakterystycznych trójkątnych kostek, zrobiona z nugatu, miodu i migdałów. Jest sprzedawana w ponad 100 krajach na całym świecie.
Do tej pory produkcja przysmaku odbywała się w szwajcarskim Bernie. Firma Mondelez, właściciel marki Toblerone, postanowiła jednak przenieść część produkcji do stolicy Słowacji - Bratysławy.
Toblerone już nie jest szwajcarski
To nie jedyna zmiana. Kolejną wymuszają szwajcarskie przepisy. Zgodnie z ustawą Swissness Act, która została uchwalona w 2017 roku, symbole narodowe i szwajcarski krzyż nie są dozwolone na produktach, które nie spełniają kryteriów "szwajcarskości".
O jakie kryteria chodzi? Produkty żywnościowe "wyprodukowane w Szwajcarii" muszą być wytwarzane przy użyciu 80 proc. surowców pochodzących ze Szwajcarii, a w przypadku mleka i produktów mlecznych rygor ten wynosi 100 proc. Wytwarzanie także musi odbywać się w kraju, z wyjątkiem produktów naturalnych, które są niedostępne w Szwajcarii, takich jak kakao.
W związku z przeniesieniem części produkcji ze Szwajcarii na Słowację firma Mondelez jest zmuszona do usunięcia wizerunku góry Matterhorn z opakowania. Amerykański właściciel marki przekazał, że góra Matterhorn zostanie zastąpiona "bardziej ogólnym alpejskim szczytem".
- Z powodów prawnych zmiany, które wprowadzamy w produkcji, oznaczają, że musimy także zmienić nasze opakowania, aby były zgodne ze szwajcarskimi przepisami. Usunęliśmy oznaczenie produkcji w Szwajcarii z przodu opakowania Toblerone i zmieniliśmy opis na "ustanowiony w" (Szwajcarii - red.) - powiedział CNN rzecznik Mondelez.
Nowe opakowanie Toblerone zawiera "charakterystyczny nowy krój pisma i logo Toblerone" oraz podpis Theodora Toblera - dodał rzecznik. Według strony internetowej Mondelez Tobler stworzył tabliczkę czekolady w 1908 roku wraz ze swoim kuzynem Emilem Baumannem.
- Berno jest ważną częścią naszej historii i pozostanie nią w przyszłości - powiedział rzecznik.
Witryna rządu szwajcarskiego dla małych firm cytuje "kilka badań" wskazujących, że "szwajcarska marka" może stanowić nawet 20 proc. ceny sprzedaży niektórych produktów i aż 50 proc. w przypadku artykułów luksusowych, jeśli porównamy to z podobnymi towarami z innych państw.
Zgodnie ze stroną internetową szwajcarskie ustawodawstwo ma na celu ochronę wartości "szwajcarskiej marki" - podał CNN.
Źródło: CNN
Źródło zdjęcia głównego: Katya Rekina / Shutterstock.com