Niemieckie koleje znowu staną. Maszyniści ogłaszają bezterminowy strajk

Ze świata

Flikr CC-BY-SA | Daniel FosterZ sieci kolejowej korzysta codziennie ok. 5,5 mln Niemców

Związek zawodowy maszynistów GDL ogłosił bezterminowy strajk na kolei. Od wtorku od godz. 15 przestaną kursować pociągi towarowe, od środy od godz. 2 - pociągi pasażerskie - poinformował w poniedziałek szef GDL Claus Weselsky. To już dziewiąty protest. - Kolejny strajk będzie dłuższy niż poprzednie - powiedział w poniedziałek Reutersowi przedstawiciel GDL.

- O terminie zakończenia strajku poinformujemy z 48-godzinnym wyprzedzeniem - oświadczył Weselsky. Zaznaczył, że akcja protestacyjna potrwa dłużej niż ostatni, sześciodniowy strajk. Kolejna tura negocjacji między GDL a władzami Deutsche Bahn AG zakończyła się w sobotę fiaskiem.

"Nieodpowiedzialne"

Prezes Deutsche Bahn (DB) Ulrich Weber nazwał strajk "nieodpowiedzialnym, niepotrzebnym i zbytecznym". Wyraził ubolewanie z powodu odrzucenia przez związkowców kompromisowych ofert pracodawcy. Weber wezwał związkowców do skorzystania z usług rozjemcy. To już dziewiąty z kolei strajk podczas trwającego od dziewięciu miesięcy sporu między kierownictwem DB a związkiem zawodowym maszynistów GDL o nowy układ zbiorowy. Związek domaga się m.in. podwyżki płac o 5 proc. i skrócenia tygodniowego czasu pracy o godzinę. Powodem konfliktu są nie tylko kwestie płacowe, lecz także rywalizacja pomiędzy GDL a znacznie większym związkiem zawodowym w branży kolejowej EVG.

GDL chce reprezentować wobec DB nie tylko maszynistów, ale i inne grupy zawodowe zatrudnione na kolei, między innymi konduktorów, na co nie zgadza się dyrekcja Deutsche Bahn.

Bez końca?

GDL zarzuca dyrekcji DB, że przeciąga negocjacje, czekając na uchwalenie przez parlament nowej ustawy, która ograniczy prawa małych związków zawodowych. Umowa zbiorowa wynegocjowana z największym związkiem zawodowym w danym przedsiębiorstwie ma obowiązywać wszystkich pracowników. Parlament ma przyjąć ustawę w najbliższy piątek. Kanclerz Angela Merkel apelowała w zeszłym tygodniu o porozumienie. Strajki przynoszą straty idące w setki milionów euro.

Niemieckie koleje Deutsche Bahn przewożą każdego dnia 5,5 mln pasażerów i 607 tys. ton ładunków w samej Republice Federalnej Niemiec, są jednak też ważną częścią połączeń między wschodem a zachodem i południem a północą Europy.

Autor: tol/mn / Źródło: PAP, Reuters

Źródło zdjęcia głównego: Flikr CC-BY-SA | Daniel Foster