Linia lotnicza Cathay Pacific poinformowała, że uziemia i sprawdza wszystkie swoje samoloty Airbus A350 po tym, jak maszyna lecąca z Zurychu musiała zawrócić z powodu awarii silnika. Przewoźnik odwołał już ponad 20 lotów.
Firma z Hongkongu przekazała, że obecnie sprawdza wszystkie 48 swoich samolotów Airbus A350, co jest "środkiem zapobiegawczym". Przewoźnik odkrył, że ta sama wadliwa część w niektórych innych silnikach wymaga wymiany - podał brytyjski portal BBC.
Cathay Pacific uziemiła samoloty
Rolls-Royce poinformował BBC, że samolot był napędzany silnikami Trent XWB-97.
Od poniedziałku linia Cathay Pacific odwołała ponad 20 lotów, w tym rejsy łączące Hongkong z Sydney, Singapurem, Bangkokiem, Tokio, Osaką i Tajpej.
Według przewoźnika zakłócenia potrwają co najmniej do środy.
Linia Cathay Pacific wskazała, że powrót samolotu do Hongkongu był spowodany "pierwszą tego typu awarią w jakimkolwiek samolocie A350 na całym świecie".
"Do tej pory zidentyfikowaliśmy szereg tych samych elementów silnika, które wymagają wymiany, części zamienne zostały zabezpieczone i trwają prace naprawcze" - podała linia lotnicza w oświadczeniu.
Dodała też: "W rezultacie wiele samolotów będzie uziemionych przez kilka dni, podczas gdy proces ten zostanie zakończony, co wpłynie na harmonogramy operacyjne Cathay Pacific".
Linia spodziewa się, że inspekcja floty A350 zostanie zakończona jeszcze we wtorek.
Airbus nie odpowiedział natychmiast na prośbę BBC o komentarz.
Airbusy i silniki linii Rolls-Royce'a
Cathay Pacific odebrał swój pierwszy samolot Airbus A350 w 2016 roku. Samoloty są wyposażone w paliwooszczędne silniki Rolls-Royce.
"Jesteśmy zobowiązani do ścisłej współpracy z linią lotniczą, producentem samolotu i odpowiednimi władzami, aby wesprzeć ich dochodzenie w sprawie tego incydentu" - przekazał Rolls-Royce BBC News.
Inne linie lotnicze mające w swojej flocie A350 to British Airways, Virgin Atlantic i Qatar Airways. Stacja BBC skontaktowała się z tymi firmami w celu uzyskania komentarza.
Na początku tego roku Rolls-Royce ogłosił plany inwestowania w ulepszanie swojej gamy silników, w tym Trent XWB-97.
W 2023 r. Tim Clark, szef przewoźnika Emirates z Zatoki Perskiej, wyraził obawy dotyczące trwałości silnika i cen pobieranych przez Rolls-Royce'a za konserwację - napisał BBC.
Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: alphonsusjimos/Shutterstock