Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w środę, że UPC Polska ma zrekompensować podwyższenie - bez podstawy w umowach - wysokości abonamentu w 2015 roku. Operator zapowiedział, że będzie kontaktował się z klientami, których decyzja UOKiK dotyczy.
Jak ustalił urząd, klienci UPC, którzy zawarli umowy na czas nieoznaczony, otrzymali listy informujące o przyspieszeniu prędkości internetu i większej o 7 zł cenie tej usługi – nowe zasady miały wejść od 1 marca 2015 r. Rok później operator ponownie podwyższył abonament – od 3 do 8 zł, w zależności od posiadanego pakietu. W listach spółka informowała także, że wprowadza do umów postanowienie, które umożliwia zmianę wysokości abonamentu - czytamy w komunikacie.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że zarówno podwyższenie abonamentu, jak i zmiana postanowienia, nie powinny zostać wprowadzone, ponieważ zawarte umowy nie przewidywały takiej możliwości. Nie znalazły się w nich bowiem tzw. klauzule modyfikacyjne, które precyzyjnie określają, co i w jakich warunkach może ulec zmianie w trakcie trwania umowy.
- Nie kwestionujemy samego prawa przedsiębiorcy do zmiany umów zawartych na czas nieoznaczony - zawsze musi się to jednak odbywać w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą dla konsumenta klauzulę modyfikacyjną - tłumaczy Chróstny, cytowany w komunikacie UOKiK.
Rekompensaty
Szef urzędu poinformował, że w tym postępowaniu operator UPC zobowiązał się do usunięcia skutków zakwestionowanych praktyk i zrekompensowania strat konsumentom. Ta decyzja oznacza, że niekorzystne dla abonentów działania zostaną bezzwłocznie wyeliminowane, zaś konsumenci korzystający z usług UPC uzyskają świadczenia, których nie muszą dochodzić w długotrwałych procesach sądowych. Przykładowo UPC przywróci poprzednie ceny i nie będzie podwyższać abonamentu w przyszłości dla określonej grupy klientów – dodaje prezes UOKiK.
"Byli abonenci otrzymają zwrot pieniędzy – będzie to 75 proc. zapłaconych podwyżek albo będą mogli ponownie skorzystać z oferty UPC z rabatem w wysokości od 20 zł do 30 zł nawet przez 18 miesięcy" - czytamy.
UPC Polska ma poinformować klientów o decyzji e-mailem, pocztą, SMS-em lub na indywidualnym koncie abonenta. Aby skorzystać z rekompensaty, należy zgłosić się do operatora.
UPC odpowiada
"Współpracowaliśmy z Prezesem UOKIK, aby wzmocnić procesy obsługi klientów i podjęliśmy zobowiązanie do wprowadzenia zmian wynikających z decyzji regulatora w sprawie warunków świadczenia usług dokonanych w roku 2015 i 2016. Spółka pracuje nad wdrożeniem decyzji i we właściwym czasie będzie bezpośrednio komunikować się z klientami, których ona dotyczy" - napisało UPC w komunikacie przesłanym TVN24 Biznes.
UOKiK dodał w komunikacie, że to nie jedyne działania Prezesa UOKiK dotyczące jednostronnej zmiany umów przez operatorów telewizji kablowej - w toku jest postępowanie wyjaśniające dotyczące Vectry. Urząd sprawdza, czy przedsiębiorca mógł zmienić postanowienia umów, w tym wprowadzić klauzule modyfikacyjną i podwyższyć cenę, i czy były ku temu podstawy.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock