TVN24 Biznes | Z kraju

Sprzedaż detaliczna w górę. "Koniec efektów otwierania sklepów"

TVN24 Biznes | Z kraju

Autor:
mb/ToL
Źródło:
TVN24 Biznes, PAP
Jan Niedziałek o sprzedaży detalicznej w czerwcu
Jan Niedziałek o sprzedaży detalicznej w czerwcuTVN24
wideo 2/8
TVN24Jan Niedziałek o sprzedaży detalicznej w czerwcu

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2021 roku wzrosła w ujęciu rocznym o 8,6 procent - podał Główny Urząd Statystyczny. W ujęciu miesięcznym wzrost wyniósł 3,5 procent.

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w czerwcu rdr o 8,6 proc. i wzrost mdm o 2,6 proc.

Dla porównania sprzedaż detaliczna w maju br. była wyższa niż przed rokiem o 13,9 procent. W ujęciu miesięcznym miał miejsce wzrost o 8,2 proc.

PAP/Adam Ziemienowicz

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu tego roku była o 0,8 proc. wyższa w porównaniu z majem.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>

Sprzedaż detaliczna w czerwcu

Jak wynika z danych GUS, w czerwcu 2021 roku największy wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku odnotowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem - o 22,3 proc. wobec spadku o 3,7 proc. przed rokiem). Spośród prezentowanych grup wyższą sprzedaż niż sprzedaż "ogółem" zaobserwowano również w grupach: "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny" - o 17,5 proc. oraz "pozostałe" - o 13,2 proc.

W czerwcu w ujęciu miesięcznym o 8,2 proc. spadła wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących. Udział tej sprzedaży zmniejszył się z 9,1 proc. w maju br. do 8,1 proc. w czerwcu br. Spadek udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w większości grup przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy "tekstylia, odzież, obuwie" - z 21,3 proc. przed miesiącem do 18,6 proc., a także podmioty z grup "meble, rtv, agd" - odpowiednio z 18,3 proc. do 16,2 proc. oraz "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" - z 20,7 proc. do 18,8 proc.

Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.

"Koniec efektów otwierania sklepów"

"Koniec efektów otwierania sklepów, od czerwca o konsumpcji towarów decyduje tylko stan portfeli konsumentów i ich nastroje (a te się systematycznie poprawiają)" - wskazali ekonomiści Banku Pekao w komentarzu do najnowszych danych.

Ekonomiści mBanku zwrócili uwagę, że "wynik jest zbliżony do konsensusu prognoz".

Autor:mb/ToL

Źródło: TVN24 Biznes, PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Tagi:
Raporty:
Pozostałe wiadomości