Indeks aplikacji zakazanych. Ministerstwo ma pomysł, jak uregulować rynek przewozu osób

[object Object]
Rewolucja na ulicach Tallinna. Mieszkańców wożą mikrobusy bez kierowcyTwitter - @VisitTallinn
wideo 2/4

Ministerstwo Infrastruktury chce prowadzić rejestr domen i aplikacji na telefon wykorzystywanych przez pośredników przewozu osób. Aplikacje trafią do rejestru, jeśli będą wykorzystywane niezgodnie z prawem. Nowe przepisy mają zapewnić większe bezpieczeństwo pasażerów korzystających z takich przewozów, ale zdaniem części ekspertów proponowane zmiany są nieuzasadnione i trudne do zastosowania.

Chodzi o projekt ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców, za który odpowiada Ministerstwo Infrastruktury. Dokument już we wrześniu ubiegłego roku trafił do konsultacji społecznych, ale kształt projektowanych przepisów cały czas się zmienia.

Najnowsza wersja ustawy w marcu została przesłana do zaopiniowania do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Ucywilizować rynek

Przepisy powstały, żeby ucywilizować rynek przewozu osób. "Obecnie na rynku przewozowym mamy do czynienia z nierówną konkurencją legalnych przewoźników z podmiotami budującymi swój biznes i przewagę konkurencyjną na działaniu niezgodnym z przepisami prawa, które często uchylają się także od płacenia podatków z tytułu osiągniętych przychodów finansowych" – czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy.

Resort infrastruktury dodaje, że nowela ma jasno określić zasady działania firm pośredniczących przy przewozie osób. Po wejściu w życie nowych przepisów pośrednicy będą musieli przez trzy lata przechowywać dane o wszystkich zleconych przejazdach. Ma to ułatwić ich kontrolę i może być przydatne - jak tłumaczy ministerstwo - "w przypadku złożenia reklamacji przez pasażera".

Z kolei pośrednicy wykorzystujący m.in. aplikacje internetowe, musieliby się liczyć z ich zablokowaniem i wpisaniem do specjalnego rejestru.

ZOBACZ PROJEKT USTAWY

Rejestr zakazanych aplikacji

Projektowane przepisy zakładają, że rejestr obejmowałby domeny, aplikacje mobilne, programy komputerowe, systemy teleinformatyczne lub inne środki przekazu informacji wykorzystywane (niezgodnie z przepisami) przez pośredników przy przewozie osób. Rejestr ma być jawny i dostępny w sieci. Prowadzić go będzie minister odpowiedzialny za transport.

Wpisu do rejestru dokonywać się będzie z urzędu, po zatwierdzeniu przez ministra. Dostawcy usług internetowych będą mieli 48 godzin na zablokowanie dostępu do zakazanej strony czy aplikacji i przekierowanie użytkowników do ministerialnego rejestru.

Tak zaprojektowany przepis to właściwie wierna kopia rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Finansów, obejmującego strony internetowe oferujące gry hazardowe niezgodnie z obowiązującym prawem. Ale propozycja resortu infrastruktury zmieniała się.

Uwagi do ministerialnego projektu

Jeszcze we wrześniu ministerstwo proponowało, żeby to inspektorzy transportu drogowego zyskali nowe uprawnienia i mogli wnioskować do Urzędu Komunikacji Elektronicznej o blokowanie stron, numerów telefonów i aplikacji wykorzystywanych przez przewoźników nieposiadających wymaganej licencji.

Krytyczne uwagi do inicjatywy miała większość ministerstw i partnerów społecznych biorących udział w konsultacjach. Według Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pomysł blokowania stron jest "nieprecyzyjny", resort finansów uznał go za "abstrakcyjny" i "trudny do zastosowania", a prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej napisał w swojej opinii wprost, że blokowanie stron jest niewykonalne, a sama propozycja budzi wątpliwości co do zgodności z ustawą zasadniczą. Chodzi m.in. o naruszenie zasady proporcjonalności, wolności słowa i komunikowania się.

"To rozwiązanie jest niedopuszczalną ingerencją państwa w model prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców" – uznała z kolei Federacja Przedsiębiorców Polskich.

"Zdania nie zmieniamy"

Negatywnych opinii było tyle, że resort infrastruktury postanowił wycofać się z pomysłu blokowania stron przez UKE. I zaproponował nowe rozwiązanie – rejestr prowadzony na wzór tego z tzw. ustawy hazardowej.

"Proponowany środek jest odpowiedni i konieczny z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego pasażerów korzystających z przejazdów zamawianych przez aplikacje mobilne" – uzasadnia ministerstwo.

Nie wszystkich taka argumentacja przekonuje. – W naszej ocenie sankcja ta wydaje się nieproporcjonalnie surowa, zwłaszcza że nie jest do końca jasne, co może ją uruchomić. Takie działania powinny być ewentualnie oparte na wyroku sądowym, a przesłanki ściśle określone – mówi nam Jakub Klimkiewicz, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

W podobnym tonie wypowiada się Łukasz Dominiak z Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce. - Zdaniem firm członkowskich Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce, proponowane w nowej wersji projektu rozwiązanie prowadzi do takiego samego skutku, jak znajdujący się w pierwotnej wersji projektu zapis o możliwości blokowania stron i aplikacji przez prezesa UKE. Naszym zdaniem jest to rozwiązanie nieadekwatne i niemożliwe do implementowania – mówi nam Dominiak.

W Izbie zarejestrowanych jest 330 amerykańskich firm, które w Polsce zainwestowały około 41-42 mld dolarów. Izba w swoim październikowym stanowisku napisała, że taki mechanizm (możliwość blokowania stron – red.) "może być sprzeczny z fundamentalną zasadą swobody działalności gospodarczej. Co więcej, finalnie to pasażerowie korzystający z usług pośredników przy przewozie osób najboleśniej odczują skutki wprowadzanych regulacji".

"Możliwość blokowania aplikacji wydaje się zarówno nieadekwatna, jak i nieuzasadniona, i technicznie niewykonalna" – komentował w ubiegłym roku ministerialną propozycję Uber Polska.

- Zdania nie zmieniliśmy – mówi nam teraz Magdalena Szulc, przedstawicielka firmy.

90 dni

Ministerstwo Infrastruktury chce, żeby ustawa weszła w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia. Resort szacuje, że po zmianach nastąpi wzrost podmiotów świadczących przewozy osób zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W ocenie skutków regulacji czytamy, że do końca 2016 roku udzielono w sumie około pół tysiąca licencji w zakresie przewozu osób samochodem osobowym oraz około 1,2 tysiąca licencji w zakresie przewozu osób pojazdem samochodowym przeznaczonym do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

Autor: sta / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

Senatorowie bez poprawek przyjęli nowelę o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego, która zakłada objęcie rękojmią deweloperów wad mieszkań i domów nabytych również na podstawie umów deweloperskich. "Prawdziwa zmiana w polityce mieszkaniowej" - podkreśliła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw. "Prawdziwa zmiana"

Nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw. "Prawdziwa zmiana"

Źródło:
PAP

Microsoft stał się drugą spółką na świecie, która osiągnęła kapitalizację czterech bilionów dolarów. Kwartalne zyski firmy przekroczyły oczekiwania inwestorów z Wall Street, dzięki czemu akcje technologicznego giganta poszybowały w górę - podał Bloomberg.

Bariera przekroczona. To druga taka firma na świecie

Bariera przekroczona. To druga taka firma na świecie

Źródło:
Bloomberg

Donald Trump ogłosił utrzymanie 25-procentowych ceł na towary z Meksyku. Prezydent USA odroczył także wprowadzenie wyższych taryf, które miały wejść w życie w piątek.

Trump przesunął termin. "Będziemy rozmawiać"

Trump przesunął termin. "Będziemy rozmawiać"

Źródło:
CNN, PAP

Donald Trump po raz kolejny zaatakował prezesa banku centralnego Jerome'a Powella. Prezydent USA stwierdził, że szef Fed jest "totalnym nieudacznikiem", a jego działania kosztują Stany Zjednoczone "biliony dolarów".

Trump znów atakuje. "To totalny nieudacznik"

Trump znów atakuje. "To totalny nieudacznik"

Źródło:
PAP

Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała o odwołaniu Sebastiana Skuzy z funkcji wiceprzewodniczącego. Decyzję o odwołaniu Skuzy podjął Donald Tusk na wniosek szefa KNF.

Odwołanie w KNF. Decyzja Tuska

Odwołanie w KNF. Decyzja Tuska

Źródło:
PAP

Senat bez poprawek przyjął nowelę, która nakłada na banki obowiązek zweryfikowania w bazie PESEL, czy klient żyje w przypadku braku aktywności na jego koncie przez pięć lat. Ustawa trafi teraz do prezydenta.

Sprawdzą, czy klient żyje. Czas na ruch prezydenta

Sprawdzą, czy klient żyje. Czas na ruch prezydenta

Źródło:
PAP

Senat przyjął bez poprawek ustawę upraszczającą rachunki za prąd i zwiększającą ich przejrzystość. Nowe regulacje umożliwią prowadzenie korespondencji elektronicznej między klientem a dostawcą. Ustawa trafi następnie na biurko prezydenta.

Rachunki za prąd po nowemu. Senat dał zielone światło

Rachunki za prąd po nowemu. Senat dał zielone światło

Źródło:
PAP

Senat przyjął z jedną poprawką ustawę umożliwiającą ubezpieczycielom sprawdzenie, czy PESEL osoby kupującej polisę OC nie jest zastrzeżony. Jeśli się okaże, że tak - firma będzie mogła odmówić sprzedaży ubezpieczenia. Ustawa wraca do Sejmu.

Zmiany w zawieraniu umów OC. Ustawa wraca do Sejmu

Zmiany w zawieraniu umów OC. Ustawa wraca do Sejmu

Źródło:
PAP

Inflacja w lipcu 2025 roku wyniosła 3,1 procent rok do roku - wynika z tak zwanego wstępnego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego. W porównaniu z poprzednim miesiącem ceny wzrosły o 0,3 procent.

Wzrost cen w Polsce. Są nowe dane

Wzrost cen w Polsce. Są nowe dane

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Tablice alimentacyjne są fatalnie skalibrowane; słyszymy, że te alimenty są za niskie albo za wysokie - powiedział szef Ministerstwa Sprawiedliwości Waldemar Żurek. Poinformował, że celem prawa rodzinnego jest także regulacja konfliktu rodziców, dlatego będzie dążył do zagwarantowania obu stronom równej pozycji przed sądem.

"Fatalnie skalibrowane". Minister o tablicach alimentacyjnych

"Fatalnie skalibrowane". Minister o tablicach alimentacyjnych

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Premier Donald Tusk skomentował czwartkowe dane GUS dotyczące wzrostu cen w Polsce. "Inflacja ostro w dół! Trzeba było pogonić PiS, żeby uwolnić polskie rodziny od drożyzny" - napisał szef rządu w mediach społecznościowych.

"Trzeba było pogonić PiS, żeby uwolnić polskie rodziny od drożyzny"

"Trzeba było pogonić PiS, żeby uwolnić polskie rodziny od drożyzny"

Źródło:
PAP

Adidas ostrzega, że amerykańskie cła podniosą jego koszty o kolejne 200 milionów euro. Firma zapowiedziała już, że ceny jej produktów w Stanach Zjednoczonych pójdą w górę.

Skutek ceł Trumpa. Znana marka zapowiada podwyżki

Skutek ceł Trumpa. Znana marka zapowiada podwyżki

Źródło:
BBC

W 2026 roku nie będzie podwyżki kwoty wolnej od podatku; w 2027 roku jej wprowadzenie może być bardzo trudne - poinformował w czwartek minister finansów i gospodarki Andrzej Domański.

"Może być bardzo trudne". Minister o kwocie wolnej od podatku

"Może być bardzo trudne". Minister o kwocie wolnej od podatku

Źródło:
PAP

Musimy położyć na stole kwestię kwoty wolnej od podatku - powiedział w programie "Jeden na Jeden" na antenie TVN24 Ryszard Petru, poseł Polski 2050. Polityk mówił też o składce zdrowotnej. - Jeżeli nic nie zrobimy, to ona wzrośnie w przyszłym roku - przekonywał.

Petru o składce zdrowotnej. "Będzie to nasza wina"

Petru o składce zdrowotnej. "Będzie to nasza wina"

Źródło:
TVN24

Koszty ceł ponoszone przez koncern motoryzacyjny Ford sięgną w 2025 roku około dwóch miliardów dolarów - poinformowała spółka. To więcej, niż zakładano wcześniej, mimo że większość produkcji Forda odbywa się na terenie Stanów Zjednoczonych.

Cła Trumpa uderzają w giganta. Potężny rachunek

Cła Trumpa uderzają w giganta. Potężny rachunek

Źródło:
BBC

Propozycja dokładania nowych środków jest atrakcyjna z punktu widzenia beneficjentów, jednak jej realizacja wiąże się z koniecznością znalezienia źródeł finansowania, co oznacza zwiększenie zadłużenia - powiedział prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Zbigniew Derdziuk, komentując pomysł prezydenta elekta Karola Nawrockiego dotyczący waloryzacji emerytur.

"I to jest fair rozwiązanie". Ważny głos w sprawie propozycji Nawrockiego

"I to jest fair rozwiązanie". Ważny głos w sprawie propozycji Nawrockiego

Źródło:
PAP

Maciej Berek, minister nadzoru nad wdrażaniem polityki rządu, poinformował, że niedługo zostanie przedstawiona nowa koncepcja zmiany podatku Belki. Podatek nie będzie zlikwidowany, ale ma być "inaczej wyskalowany.

"Inaczej wyskalowany". Minister o zmianach w podatku

"Inaczej wyskalowany". Minister o zmianach w podatku

Źródło:
PAP

- Na pewno na rok 2026 tego nie będzie - powiedział w programie "Fakty po Faktach" w TVN24 premier Donald Tusk o podniesieniu kwoty wolnej od podatku. Podwyżka kwoty wolnej była jednym ze "stu konkretów" KO w kampanii z 2023 roku. - Pracujemy na tym - zapewnił szef rządu.

Kiedy podwyżka kwoty wolnej od podatku? Premier stawia sprawę jasno

Kiedy podwyżka kwoty wolnej od podatku? Premier stawia sprawę jasno

Źródło:
TVN24

Rezerwują bilety, tygodniami planują wymarzony wyjazd, a na lotnisku przy bramkach słyszą, że nie polecą - bo brakuje miejsc. Spędzający sen z powiek urlopowiczom overbooking to stała i całkowicie legalna praktyka linii lotniczych. Pasażer może liczyć na odszkodowanie, czasem też na dodatkowe świadczenia, ale nie zawsze rekompensuje to wydatki i stracony urlop. Eksperci nie mają złudzeń: overbooking to pewne ryzyko, ale jest sposób, by je ograniczyć.

Masz bilet, ale nie polecisz. "Tacy pasażerowie są wygodniejsi do usunięcia"

Masz bilet, ale nie polecisz. "Tacy pasażerowie są wygodniejsi do usunięcia"

Źródło:
TVN24+