TVN24 Biznes | Z kraju

Falochrony i dwa mosty. Kolejne prace w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej

TVN24 Biznes | Z kraju

Autor:
mb
Źródło:
PAP
Wiceminister o złożu bursztynu na terenie przekopu Mierzei Wiślanej
Wiceminister o złożu bursztynu na terenie przekopu Mierzei WiślanejTVN24
wideo 2/6
TVN24Wiceminister o złożu bursztynu na terenie przekopu Mierzei Wiślanej

W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej rozpoczęły się prace przy budowie mostów zapewniających ciągłość ruchu samochodowego - poinformował Urząd Morski w Gdyni. Jeden z nich ma być oddany do użytku przed rozpoczęciem sezonu turystycznego w 2021 roku. Ponadto trwają prace przy budowie falochronów.

Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywany jest port osłonowy, czyli falochron zachodni i wschodni.

Na falochronie zachodnim wykonano do tej pory 65 procent prac. Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem całego przedsięwzięcia, poinformował, że pogrążanie tej konstrukcji powinno zakończyć się we wrześniu. Montowane będą także na nim kleszcze i ściągi, konstrukcja zostanie zasypana piaskiem, a następnie kamieniem narzutowym.

"Obecnie trwają prace na morskim odcinku falochronu zachodniego. Budujemy grodze, czyli rząd dwóch ścianek. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć główne roboty czerpalne, pozwalające nam na przyjęcie statków ze Skandynawii z kamieniem hydrotechnicznym, który zostanie wykorzystany do budowy narzutów na falochronie wschodnim i zachodnim" - powiedział, cytowany w komunikacie, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix Bartosz Zabłocki.

Dostawy kamienia trafią na budowę nie tylko ze Skandynawii. Jak wskazano w komunikacie, realizowane są już dostawy z polskich kopalń na południu kraju.

Urząd Morski w Gdyni zapewnił, że prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. "W części północnej i południowej wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki, w miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona" - czytamy.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO

Budowa dwóch mostów

Realizowany obecnie etap inwestycji obejmuje również dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających kanałem jednostek. "Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego" - wskazano w komunikacie.

Z dwóch, bardziej zaawansowany jest most południowy, którym w połowie przyszłego roku, przed rozpoczęciem sezonu turystycznego, przejadą pierwsze samochody. Kończą się na nim prace żelbetowe, a rozpoczęto wykonywanie ław fundamentowych.

"Zostały już wykonane wszystkie podpory mostu południowego. Trwają końcowe prace żelbetowe związane z wykonywaniem skrzydełek oraz ścianek zaplecznych na podporach skrajnych. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć prace żelbetowe na obiekcie północnym" - podkreślił zastępca dyrektora kontraktu konsorcjum NDI/Besix Mariusz Janczewski.

Przekop Mierzei Wiślanej

Jak wskazano w komunikacie, po stronie powstającej na Zalewie Wiślanym sztucznej wyspy pogrążane są kolejne stalowe ścianki szczelne, które wyznaczają jej przyszły kształt. We wrześniu rozpocznie się montaż ściągów ścianki i roboty czerpalne.

Ponadto Urząd Morski w Gdyni czeka na rozstrzygnięcie przetargu na drugą część budowy drogi wodnej - obudowę rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w Nowakowie.

Kanał żeglugowy ma mieć około 1 kilometra długości i 5 metrów głębokości.

PAP/Małgorzata Latos, Maciej Zieliński, Adam Ziemienowicz

Autor:mb

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: mat. pras NDI/Besix

Pozostałe wiadomości